آیا سینما فرصت ۳۰۰ میلیاردی بخش خصوصی را از دست می دهد؟

فرصت 300 میلیاردی سینما

سحر علی پور- سرویس سینمایی هفت گاه: این روزها تیتر بسیاری از اخبار سیاسی کشور به ویژه در حوزه ی اقتصاد به یک نام اختصاص دارد، بابک زنجانی. میلیاردری که به روایتی ۶۵اُمین مرد ثروتمند جهان است و به روایتی دگر ۱۳۸اُمین. اگر تا به امروز نام بابک زنجانی تنها تیترهای سرویس سیاسی خبرگزاری ها را به خود اختصاص داده بود، در این چند روز اخیر نام او وارد سرویس های فرهنگی نیز شده است. و شاید کمتر کسی گمان می کرد که رد پای حضور زنجانی در سینما و سرمایه گذاری او در چند فیلم، برای برخی چهره های سینمایی دردسر ساز شود.

ورود بابک زنجانی به سینما چگونه صورت گرفت؟ ماجرا از جایی آغاز می شود که یکی از فعالان تلویزیون و سینما  با واگذاری امتیاز دفتر تولید فیلمش به شرکت سرمایه گذاری سورینت، عملا زمینه ورود بابک زنجانی و مجموعه بزرگ اقتصادی اش به سینما را فراهم می سازد.

 اولین بار نام بابک زنجانی را به عنوان سرمایه گذار در فیلم «هیچ کجا، هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی شنیدیم، فیلمی که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت. پس از اولین سرمایه گذاری زنجانی در سینمای ایران، نام او چندی بعد در پروژه کارگردان جوان دیگری شنیده شد. فیلم«سیزده» به کارگردانی هومن سیدی دومین سرمایه گذاری این مرکز در تولید فیلم های سینمایی است، که نتوانست برای حضور در جشنواره فیلم فجر در سال قبل آماده شود و عوامل تصمیم گرفتند این فیلم را برای حضور در جشنواره امسال ارائه کنند و این اثر هم اکنون در لیستی که هیات انتخاب فجر ارائه کرده است، حضور دارد. پروژه ی دیگری که در آن به نام بابک زنجانی بر می خوریم «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی است.

اما سرمایه گذاری زنجانی در سینما به همین جا ختم نمی شود و این ها  را می توان شروع سرمایه گذاری های این مولتی میلیاردر درهنر هفتم دانست. سرمایه گذاری ای که در ابتدای کار شکل بی نظم و بی رویه ای داشت، به طوری که این سرمایه گذاری ها در بخش تولید و ساخت فیلم، بدون کوچک ترین توجیه اقتصادی و توجه به «بازگشت سرمایه» و صرفا به خاطر مسایل فرهنگی انجام می گرفت. اما با گذشت زمان و پر رنگ شدن حضور برخی از دست اندرکاران سینما در اطراف زنجانی شرایط ساخت فیلم ها و میزان سرمایه گذاری ها نیز دچار تغییرات اساسی شد! ظهور ارقام میلیاردی و دریافت این سرمایه ها بحث تولیدات سینمایی در هلدینگ سورینت را در شرایط تازه ای قرار داد و با بهره گیری از توان اقتصادی شرکت های بیرون از مجموعه سینما، بالقوه می توانست جان تازه ای در  شریان حیاتی این هنر- صنعت بدمد.

سرمایه گذاری ای که قرار بود در سال۹۳ حجم بسیار بالایی را – در مقایسه با آنچه که تا کنون توسط این مولتی میلیاردر در سینما هزینه شده- در برگیرد. از قرار معلوم و بر اساس شنیده ها، قرار بوده بابک زنجانی در سال آینده مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان را در بخش های تولید و اکران فیلم های سینمایی هزینه کند. ۳۰۰ میلیارد تومانی که به عنوان آغاز سرمایه گذاری توسط بابک زنجانی در تولید فیلم های سینمایی و خرید سالن های سینما محسوب می شود.

اهمیت سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی در سینمای ایران زمانی قابلیت های فراوانش مشخص می شود که بدانیم بودجه تولید فیلم های فاخر توسط دولت در لایحه بودجه سال آینده کشور، یک سوم این رقم را تشکیل می دهد! و مدیریت این حجم سرمایه و سوق دادنش به سمت  بخش های فنی و زیرساختی مانند سالن سازی، قطعا شکوفایی بیشتری را برای سینمای کشورمان در پی خواهد داشت. مسئله ای که این روزها به آن توجه ای نمی شود.

و اما دلیل دستگیری بابک زنجانی از زبان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ، ایشان دلیل بازداشت زنجانی  را پرداخت نکردن ۸ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی به بانک مرکزی اعلام کرد. پورمختار افزود: بابک زنجانی اگر این بدهی را پرداخت کند، همین امروز هم می تواند آزاد شود.

بنا بر گفته ی خود زنجانی مجموع دارایی هایش ۸.۲ میلیارد دلار است ولی بر اساس اعلام روزنامه امریکایی نیویورک تایمز میزان دارایی بابک زنجانی ۱۳.۵ میلیارد دلار است، که در هر دو صورت توان پرداخت بدهی ای که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به آن اشاره کرد را دارد.

حال این روزها که بودجه دولت تنها به اندازه یک سوم سرمایه گذاری خصوصی است و هنوز یارانه  فرهنگی در برنامه هدفمندی یارانه ها اجرایی نشده است، آیا سینماگران چنین سرمایه ای که می تواند تغییرات بنیادی ای را در صنت سینما ایجاد کند، از دست خواهند داد؟

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 3 =