از لباس مرحوم سعدی افشار با حضور علی نصیریان رونمایی شد .

آیین شب چراغ نمایش «بر پهنه دریا» و رونمایی از لباس مرحوم سعدی افشار با حضور هنرمندان در تماشاخانه سنگلج برگزار شد . علی نصیریان که در اولین اجرای نمایش “بر پهنه دریا” حضور داشت ، این نمایش را یک اقتباس درست در قالب نمایش سیاه‌بازی دانست .

علی نصیریان در سنگلج

به گزارش سرویس تئاتر هفت گاه ، علی نصیریان در آیین شب چراغ نمایش «بر پهنه دریا» و رونمایی از لباس مرحوم سعدی افشار گفت: « آن زمان که این سالن در دست ساخت بود با جناب جوانمرد مرتب به آن سر می زدیم و همان زمان تصمیم گرفتیم که وقتی ساخته شد در زمینه تئاتر ایرانی فعالیت داشته باشد. »

وی درباره جانمایی یادگارهای صحنه‌ای اساتید بزرگ و بنام این حوزه گفت: «این حرکت در نگهداری و نمایش لباس سعدی افشار و دیگر هنرمندان نمایش سنتی و ایرانی ، ارزش بسیاری دارد چرا که او آخرین بازمانده تخت حوضی بود. امثال این هنرمند و مرد بزرگی مانند داوود فتحعلی بیگی، زحمت بسیاری کشیدند تا این هنر را پس از دوره ای طولانی که به نام تجدد هر چه متعلق به سنت ها بود مضموم دانشته می شد زنده نگه دارند.»

وی ثبت و ضبط یادگارهای نمایشی هنرمندان را باعث پویایی هنرمندان جوان ارزیابی کرده و افزود: «در این حوزه جوانانی که مسائل روز، نقد های اجتماعی و دغدغه های اجتماع را بیان می‌کنند پویاتر فعالیت خواهند کرد. چرا که نمایش ایرانی در این زمینه غنی و توانمند است.»

در هنگام رونمایی از لباس سعدی افشار قطعه ای آوازی با صدای این هنرمند در سنگلج طنین‌انداز شد که جمع به احترام سعدی افشار دقایقی با سکوت آن را همراهی کردند.

علی نصیریان، آواز را یکی از بخش‌های اصلی نمایش ایرانی است و تصریح کرد: «بازیگر این گونه نمایشی باید بر آواز و موسیقی مسلط باشد. در تمام گونه های نمایش ایرانی مانند تعزیه و سیاه بازی، آواز عنصر اصلی است. خود من در تمام کارهایی که اجرا داشته ام قطعاتی را به آواز خوانده‌ام.»

اجرای مراسم شبچراغ را پیمان شیخی بر عهده داشت. او برپایی آیین شبچراغ را سنتی چند ساله در این تماشاخانه عنوان کرد.

شهرام مسعودی کارگردان نمایش «بر پهنه دریا» نیز در این مراسم به بیان توضیحاتی درباره مسیر اقتباس از یک اثر خارجی پرداخته و اقتباس از آثار نمایشی بزرگ را یکی از مسیرهای تجربه شده تاریخ تئاتر ایرانی بیان کرد که برای نزدیک شدن تئاتر و مردم در دهه‌های گذشته تجربه شده است.

علی نصیریان با تقدیر از تعمیرات انجام شده در این تماشاخانه، ویژگی نمایش ایرانی را اصل روایت عنوان کرده و گفت: «روایت تفاوت عمده بازیگری در نمایش ایرانی و فرنگی است. بازیگر این گونه نمایشی باید بداند که تنها شبیه یک نقش است.»

بر پهنه دریا شهرام مسعودی

 این بازیگر در پایان اجرای این نمایش گفت: به گروه و کارگردان نمایش «بر پهنه دریا» تبریک می‌گویم، یک اقتباس درست از نمایشنامه‌ای خارجی را دیدیم؛ سال‌های قبل در تلویزیون خود من نمایش “بر پهنه دریا” را بازی کرده بودم و برایم نوع اقتباس ایرانی آن جالب بود، یک نمایش سیاه بازی کاملا درست اتفاق افتاد .

وی ادامه داد : نگاه کارگردان به نمایشنامه و چگونگی اقتباس یک نکته اساسی است. این نمایش تنها ایرانیزه نشده بلکه با شرایط روز جهان منطبق شده است، نوع طنز ایجاد شده در اثر و پرداختن به مسائل سیاسی روز در این نمایش جای تقدیر دارد .

این بازیگر پیشکسوت تئاتر تصریح کرد : نمایش سیاه‌بازی شیوه‌ای قدرتمند برای بیان نکات ظریف و دقیق سیاسی و اجتماعی با بیان طنز است که در این نمایش به خوبی اتفاق افتاده است .

نصیریان در پایان ضمن تبریک به گروه اجرایی گفت : بازیگران این نمایش به خوبی توانسته‌اند از پس بازی در لبه نمایش جدی و طنز بر بیایند .

بر اساس این گزارش ، نمایش “بر پهنه دریا” با نویسندگی و کارگردانی شهرام مسعودی هر روز ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است .

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =