اهدای جایزه ” جلال ستاری ” به ۳ پژوهشگر برتر

پـنجــمین سـمیــنار بــیـن الــملــلــی هفدهمین جـشنواره نمایش های آیینی و سنتی با اهــدای جــایــزه “جلال ستاری ” به کار خود پایان داد .

jalal satari

به گزارش سرویس تئاتر هفت گاه به نقل از تئاتر فستیوال ، بخش سمینارهای هفدهمین جشنواره نمایش های آیینی که در آخرین روز خود میزبان پژوهشگرانی از ایران ، اتریش ، لهستان و اندونزی بود ، با اهدای جایزه ” جلال ستاری ” به ۳ پژوهشگر به کار خود پایان داد .

آخرین روز برگزاری سمینار با ارائه ی مقاله ی محمد مظفری  با عنوان ” آیین یزله گری ” آغاز شد و در ادامه ی او در پنل نخستی که در نظر گرفته شده بود ، شکوفه ماسوری به ارائه ی مقاله ای با عــنوان ” پله پله تا نیاز و سجاد یاری نیز درباره ” زبان ، ویرانی تجربه و نقالی ” سخنرانی کردند .

پس از پنل ابتدایی شاهد سخنرانی رضا عاشوری فر درمورد ” بازشناسی آیین های آیفتمندی در گیلان با رویکرد به ویژه به ” خور ده تاوه ” و ” کتره گیشه” بودیم .

در ادامه نیز دکتر مژگان جهان آرا مقاله ای درباره ” معرفی نمونه هایی از علم های به کار رفته در مراسم آیینی در آسیا ” را ارائه دادند که در آن به بررسی علم به عنوان نمادی در برگزاری آیین های مختلف پرداختند . ایشان با بررسی علم در یزد در مورد شباهت های آن با علم هایی که در ژاپن و اندونزی نیز کاربرد دارد ، صحبت کردند .

تئاتر فستیوال

دکترمحمدحسین ناصربخت قائم مقام دبیر جشنواره و نیایش پورحسن ، پژوهشگــرانــی بودند که دربــاره ” معرفی وبررسی سندی مکتوب پیرامون حضور موثر و محوری نقش سیاه درنمایش های ایرانی دوره قاجار ”  صحبت کردند . نیایش حسن پور با بررسی و معرفی نسخه خطی سرگذشت رستم دزد معروف گیلانی و الماس سیاه که اثری نمایشی در ۷ پرده است به این موضوع پرداخت و ناصربخت نیز در ادامه ی او درباره ی سیه بازی در نمایش های ایرانی سخن گفت .

تئاتر فستیوال

از پژوهشگران میهمان پرفسور گئورگ نوسبامر از اتریش درباره ” ابزار و معانی صدا به مثابه تنها شاخه ی موسیقی ” صحبت کرد که در ارائه ی خود به بررسی سازهای موسیقی و این که از بدن و روح انسان در ساخت آن ها استفاده شده است ، پرداخت . به طور مثال از ساز ویولن نام برد که اجزای تشکیل دهنده ی آن نام هایی همچون شانه ، چانه و … دارد .

تئاتر فستیوال

استاد ماده سی دیا از اندونزی که به همراه گروه خود در سمینار شرکت داشت درباره ” نمایش سایه ای در بالی ( وایانگ ) ” صحبت کرد و بخش های کوتاهی از موسیقی و همچنین نمایش سایه ای در بالی را برای حاضران اجرا کردند .

تئاتر فستیوال

یاروسلاو فرت از لهستان نیز درباره ” تکنیک های منابع ، منابع تکنیک . رویکردهایی درخصوص انسان شناسی تئاتر گروتوفسکی ” سخن گفت .

و در انتها نیز دبیر بخش سمینار جشنواره نمایش های آیینی و سنتی ، دکـتـر حمیدرضا اردلان بـا موضوع ” آیین و روش ترانس مدرن ” صحبت کردند .

پایان بخش پنجمین سمینار بین المللی جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اهدای جایزه ” جلال ستاری ” به ۳ پژوهشگر بود . جلال ستاری اسطوره ‌شناس ایرانی است که بیش از ۱۰۰ جلد کتاب تالیف و ترجمه کرده است . او یکی از پیشگامان اندیشه معاصر ایران به شمار می‌رود.

 جایزه جلال ستاری در این دوره به علیرضا مشایخی آهنگساز و موسیقیدان ، گئورگ نوسبامر آهنگساز و موسیقیدان و حسین اسماعیلی مولف اهدا شد که به دلیل حضور نداشتن علیرضا مشایخی در این مراسم جایزه او به نمایندگی از سوی محمد حسین ناصربخت دریافت شد . همچنین جایزه حسین اسماعیلی نیز توسط آقای بالازاده دریافت شد و ایشان پیامی را از طرف حسین اسماعیلی برای حاضران خواندند  و جایزه پروفسور گئورک نوسبامر توسط لاله تقیان پژوهشگر، مولف و همسر جلال ستاری به خود نوسبامر که در مراسم حضور داشت ، تقدیم شد .

همچنین در این مراسم از سوی حمیدرضا اردلان دبیر پنجمین سمینار هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اعلام شد . کلیه مقالات ارائه شده در این سمینار چاپ و در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی ارائه خواهد شد .

همچنین دومین دفتر پژوهش نمایش‌های آیینی سنتی به کوشش داود فتحعلی بیگی رونمایی و معرفی شد.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =