جشنواره فیلم مقاومت از افتتاحیه تا نخستین روز برگزاری
سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور چهره های سیاسی و فرهنگی کشور شامگاه ۳۰ شهریور ماه ، در تالار وحدت کار خود را آغاز کرد و کار خود را در اولین روز جشنواره ، ۳۱ شهریور ماه ، در سینماهای فلسطین ، عصر جدید و پردیس ملت تهران ، ادامه داد . جشنواره فیلم مقاومت علاوه برتهران در ۴۰۰ شهر ایران و در چند کشور دیگر از جمله سوریه ، فلسطین و … برگزار می شود .
به گزارش سرویس سینمایی هفت گاه، مراسم افتتاحیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت شامگاه روز یکشنبه ۳۰ شهریورماه همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور مقامات کشوری ، مسئولین سینمایی، هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.
کارگردانی این مراسم به عهده محمد حیدری بود که برای آن سعی شده بود از طراحی محیطی و صحنه ای متفاوتی استفاده شود که پس از تلاوت آیات قرآن کریم سرود ملی توسط ارکستر سمفونی به رهبری آرش امینی مدیرکل بین الملل سازمان سینمایی نواخته شد.
در ادامه این مراسم نیز ارکستر سمفونی به رهبری آرش امینی سمفونی مقاومت را نواخت و پس از این برنامه محمد خزاعی دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت برای ارائه گزارش به روی صحنه آمد که خزاعی ترجیح داد نامه ای را که ساعاتی قبل یکی از هموطنان به او داده بود را برای حاضران در سالن قرائت کند.
پس از قرائت این نامه نوبت به بخش اول بزرگداشت های جشنواره سیزدهم رسید که در این بخش با حضوردکتر لاریجانی، سردار نقدی، سردار جباری و محمد خزاعی از مرتضی شعبانی و ابوالقاسم طالبی تجلیل شد.
در ادامه مراسم برگزیدگان جلوه گاه نور در ۵ بخش مستند، کوتاه داستانی،فیلمنامه،نماهنگ و انیمیشن و بخش بصیرت(فتنه) و سینمایی ویدئویی شناخته شدند.
همچنین در بخش پایانی این مراسم، از محمد تقی فهیم و جهانبخش سلطانی با اهدای تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد.
در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به ایراد سخنرانی پرداختند . همچنین پیام بشار اسد ، رئیس جمهور روسیه به جشنواره فیلم مقاومت قرائت شد .
آغاز برنامه های جشنواره فیلم مقاومت در کاخ جشنواره
برنامه های سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت دوشنبه ، ۳۱ شهریور ما ه در سینماهای فلسطین ، عصر جدید و پردیس ملت آغاز شد . در این روز فیلم هایی در بخش های مختلف شامل فیلم های سینمای ایران ، سینمای بین الملل ، بخش جلوه گاه نور و بخش جنبی به نمایش در آمدند . همچنین در این روز نشست “هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی” با حضور آیت الله حائری شیرازی و نمایش و نقد فیلم ۳۰۰ (قسمت دوم) با حضور نادر طالب زاده در سالن فلسطین ۳ و نشست خبری فیلم های «فرشتگان قصاب»به کارگردانی سهیل سلیمی، «شیار۱۴۳»به کارگردانی نرگس آبیار، «ابوزینب»به کارگردانی علی غفاری، «روزگار عشق و خیانت» به کارگردانی داوود بیدل پس از نمایش فیلم های مذکور با حضور عوامل ، در سینما فلسطین برگزار شد .
نشست “هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی” با حضور آیت الله حائری شیرازی که بر اساس جدول برنامه ها قرار بود ساعت ۱۶:۳۰ آغاز شود ، با حدود یک ساعت تاخیر برگزار شد . آیت الله حائری در ابتدای نشست با ذکر مثالی درباره ارزش هنر گفت: ما اگر ۸ صفر داشته باشیم مقدار کل آن صفر است و ارزشی ندارد اما اگر عدد یک در ابتدای آن بیاید عدد ارزشمندی میشود. ما ۸ سال دفاع مقدس داشتیم که مقاومت در آن نقش همان عدد یک را دارد. این مقاومت است که هشت سال دفاع مقدس ما را ارزشمند میکند.
وی در ادامه افزود: حال جایگاه اخلاق کجاست و چگونه باید یک فیلم را درباره دفاع مقدس وارد زندگی انسانها کنیم و دفاع مقدس را زنده نگه داریم. کار فیلم ایجاد پیوند است.
آیتالله حائری خاطرنشان کرد: بسیاری هستند که با دیدن یک فیلم متحول شدند بسیاری از مبارزین، انقلابی و … با دیدن یک فیلم تغییر کردند از این رو نباید از تأثیر فیلم و سینما غافل شویم. حال جایگاه اخلاق کجاست؟ اگر همان مثال عدد را در نظر بگیریم جایگاه اخلاق مانند علامت مثبت و منفی است یعنی ۱۰۰میلیون میتواند مثبت باشد و یا منفی.
وی در خاتمه با ذکر توصیه ای گفت: با ذکر این مثالها میگویم که اگر میخواهید فیلمی بسازید استقامت و صبر جای آن عدد است که به سایر کارهای شما ارزش میدهد و اخلاق جای آن علامت است که این عدد ارزشمند را به مثبت یا منفی تبدیل میکند. اگر اخلاق را با بصیرت هماهنگ کنیم موفق میشویم. توصیه میکنم اگر در کار فیلمسازی قدم بر میدارید اول تلاش را به وسیله صبر و استقامت به عدد تبدیل کنید و صبر و استقامت را به وسیله بصیرت مثبت کنید.
پس از “هنر و اخلاق در فرهنگ اسلامی” ، نمایش و نقد فیلم ۳۰۰ نیز به دلیل مشکلات فنی ،با یک ساعت تاخیر آغاز شد . پس از نمایش فیلم ۳۰۰ (قسمت دوم) که به جنگ میان خشایارشاه و سپاه یونان می پردازد ، نادر طالب زاده به تحلیل این فیلم از لحاظ محتوایی پرداخت .
نادر طالبزاده در ابتدای این نشست درباره دلایل ساخت فیلمهایی همچون «۳۰۰» گفت: هالیوود و غرب ایران را تهدید میدانند و البته این تهدید نه به لحاظ نظامی بلکه به لحاظ حقیقت و تفکری که ایران معرفی میکند و در سالهای بعد این تفکر نمایانتر میشود و آنها میخواهند برای مقابله با این تفکر کارهایی انجام بدهند.
وی در ادامه افزود: البته ایده فیلم نیز مثل «۳۰۰» دیگر کهنه شده است به این دلیل که با حضور گروههایی مثل داعش دیگر معرفی چهره شرور از ایران کاربردی ندارد و امروز آنها یک دشمن واقعی در منطقه دارند.
طالبزاده در ادامه به کنفرانس افق نو اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس بسیاری از افراد هستند که سانسور شدگان غربند و از ایدئولوژی ایران حمایت میکنند و در این کنفرانسها میتوانیم از زبان آنها بشنویم که دلایل ساخت چنین آثاری و هجمههایی که از سوی غرب وجود دارد، چیست.
وی در ادامه یکی از دلایل موفقیت آثاری همچون «۳۰۰» را تکنیک به کار رفته در آن دانست و گفت: تکنیک بسیار مهم است هالیوود از آثاری همچون تام و جری شروع کرد و امروز آن را در اختیار جنگ قرار داده است و میتوان این فیلم را فیلم ستاد جنگ آمریکا دانست.
در ادامه این نشست مجری مراسم گفت: در این فیلم سعی شده است که ارتباط بین دین و حکومت را با حاکمیت خشایارشاه نشان دهند و حتی از المانهای امروزی و حتی اسلامی استفاده شده است.
طالبزاده در این باره گفت: در این فیلم آمریکاییها قصد دارند حتی موضوع کربلا را به نفع خود مصادره کنند و میبینیم که با تعداد اندکی سرباز مقابل یک سپاه پیروز میشوند، باید ارتباط اینها در فرصتهای مناسبی بررسی شود. در فیلم «۳۰۰» حتی از کلمه شهید استفاده میکنند که معمولاً در آثار آمریکاییها به کار نمیرود و این استفاده از فرهنگ حق است و میخواهند خود را حقجو نشان دهند.
طالبزاده ادامه داد: قبل از «۳۰۰» فیلمی درباره خشایارشاه توسط مسیحیها ساخته شد که شبکههای مسیحی تبلیغات گستردهای روی آن کردند و این فیلم را زیبا و فوقالعاده دانستند پس از نمایش فیلم محتوای آن به گونهای بود که تأثیر بسیار مثبتی روی تاریخ ایران میگذاشت. از اینرو پخش فیلم را در سینماها با میزان کمتری انجام دادند و در ازای آن بلافاصله آن فیلم «۳۰۰» ساخته شد.
وی در خاتمه یکی از دلایل اقتصادی و نفوذ این فیلمها را تکنیک برتر و ایجاد سوژههای دشمنتراشی و هراس از آن عنوان کرد و افزود: البته امروز سوژه عوض شده و هالیوودیها با حضور جریانات خشونتطلب جدید نمیدانند دشمن را دقیقاً چطور بسازند باید دید که بعد از این و با وجود جریاناتی مثل داعش باز هم میخواهند از ایران دشمنسازی کنند یا خیر.
گفتنی است جشنواره فیلم مقاومت تا ۴ مهرماه در تهران در حال برگزاری می باشد .