حسین علیزاده: هنر جای رقابت سالم است.

کسانی که برای اولین بار در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده اند جدیت بیشتری دارند و برآورد من این است که کلیت بخش تار نوازی از دوره های قبل که من از نزدیک دیده ام بهتر است. 

هفت گاه

به گزارش سرویس موسیقی هفت گاه به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، حسین علیزاده عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار گفت: چیزی که مهم است این است که هر پدیده ای که تداوم داشته باشد به نتایج خوبی می‌رسد و باید حرکت در این جشنواره به گونه ای باشد که اگر امروز می گوییم نهمین دوره برگزاری جشنواره موسیقی جوان است روزی هم بگوییم سی امین دوره آن است.

حسین علیزاده در ادامه افزود: طی این سه دوره ای که من در جشنواره موسیقی جوان بوده ام این دوره بهتر و کم نقص بوده است. البته همیشه می توان ایراد گرفت و البته کمبودهایی وجود دارد که بر اثر تکرار درست خواهد شد. مطمئن باشید وقتی جشنواره تداوم پیدا می کند جدیتی در کار می آید که به واسطه آن بسیاری از کمبودها و نقص ها نیز حل می شود.

وی همچنین عنوان کرد: من احساس می کنم تداوم جشنواره باعث شده برخورد جدی تری با آن صورت گیرد و خانواده ها بیشتر راغب باشند فرزندشان در چنین جشنواره ای شرکت کنند. در عین حال بچه ها به صرف شرکت در جشنواره به آن نگاه نمی کنند بلکه شوق و شوری نیز دارند که می خواهند بیایند و با دوستان و همکلاسی هایشان، خودشان را محکی بزنند.

حسین علیزاده گفت: بسیار برای من عجیب است که خیلی از این بچه ها با اینکه سنی ندارند به راحتی قبول می کنند که رفیقشان از آنها بهتر است. این نکته مهمی است که باید آن را یاد بگیریم و خیلی از بزرگترها این را نمی دانند. بچه ها باید از این سنین یاد بگیرند که اگر کسی خوب است تلاش کنند تا به ملاک خوبی او برسند و او را نفی نکنند. به نظرم این نوعی فرهنگ سازی در بین جوان ها و نوجوان ها است که ملاک و معیار را فقط خودشان نگیرند و باید اگر کسی بهتر است او را پذیرفت و تلاش کرد تا از او بهتر شوند.

این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار گفت: به نظر من کسانی که برای اولین بار در جشنواره موسیقی جوان شرکت کرده اند جدیت بیشتری دارند و برآورد من این است که کلیت بخش تار نوازی از دوره های قبل که من از نزدیک دیده ام بهتر است.

این موسیقیدان و نوازنده تار ادامه داد: درست است که بسیاری از دوستان می گویند در شهرستانها امکانات کم است اما می دانیم در دانشگاه های تهران درصد بسیار کمی از دانشجویان را خود تهرانی ها تشکیل می دهند و خیلی ها از شهرستانهای دیگر به تهران می آیند و پس از انجام تحصیلات به شهرشان باز می گردند و تدریس می کنند. از این روست که به نظر می رسد در موسیقی هم این اتفاق افتاده و وقتی جشنواره موسیقی جوان را با سالهای قبل مقایسه می کنیم کیفیت کار شهرستان ها بالاتر رفته است.

وی همچنین عنوان کرد: در بخش تار از میان کسانی که به بخش نهایی راه پیدا کرده اند تعداد تهرانی ها کمتر از شهرستانی ها است. جالب اینکه این نوازندگانی که از شهرستان های مختلف شرکت کرده اند از مناطق مختلف و با کیف کاری خوبی هستند.

حسین علیزاده با اشاره به نگاه رقابتی که در جشنواره موسیقی جوان وجود دارد گفت: به طور کلی مسئله رقابت در کل زندگی وجود دارد و این خانواده ها و بچه ها هستند که تصمیم می گیرند در رقابتی شرکت کنند یا نه. خود من هرگز دوست نداشتم در رقابتی شرکت کنم ولی معلوم نیست که من حتما کار خوبی کرده ام یا نه؛ شاید هم جرات و جسارت بسیاری از این بچه ها را نداشته ام.

عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز تار در ادامه سخنانش افزود: در مورد رقابت نمی شود مطلق صحبت کرد به هر حال این در کل دنیا تجربه می شود و در زندگی و خصوصا هنر جای رقابت سالم است. شما اگر شاعر باشید می خواهید بهترین شعر را برای بهترین ملت دنیا بگویید؛ اگر این بهتر و بهتر وجود داشته باشد در واقع به مردم خدمت کرده ایم.

این آهنگساز همچنین عنوان کرد: این حس رقابت فقط برای این نیست که این بچه ها یکدیگر را پس بزنند برای این است که اینجا جراتشان و اعتماد به نفس شان بیشتر می شود. اجرای صحنه ای کار بسیار مشکلی است و مراحل خاصی دارد. آن زمانی که ما هنرستان موسیقی می رفتیم ماهی یکبار می بایست در مقابل تمام مدیران هنرستان و خانواده های شاگردان کنسرت می دادیم. این کار برای ما خیلی سخت بود اما جزو اصولی بود که می بایست آنها را یاد می گرفتیم. این بچه ها نیز اگر استعدادهای درخشانی داشته باشند در نهایت باید از همین صحنه ها یاد بگیرند و باید در چنین رقابت هایی شرکت کنند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 3 =