طراح لباس مریلا زارعی: از المان‌های معماری ایرانی برای لباس مریلا زارعی بهره گرفتم

به گفته ی طراح لباس مریلا زارعی در طراحی لباس این بازیگر در مراسم جوایز آسیا پاسیفیک از المان‌های هنر ایرانی استفاده کرد.

لباس زارعی

به گزارش سرویس هنرهای تجسمی هفت گاه ، آنا ثانی طراح لباس مریلا زارعی عقیده دارد بازیگران مبحث خیلی جدی در مدسازی هستند و برندهای مشهور به دلیل درک اهمیت این موضوع سعی می‌کنند محصولات خود را از طریق یک شخص شناخته شده به مردم نشان دهند و به همین دلیل فرش قرمزها در جهان خیلی جدی است.

او دراین‌باره توضیح داد: به دلیل اهمیتی که بازیگر روی فرش قرمز دارد، نباید با لباس روزمره روی صحنه ظاهر شود و به همین دلیل من همیشه علاقه داشتم بازیگران ایرانی با لباس خاص در عرصه‌های جهانی دیده شوند. به نظر من برای این کار باید از نقش‌های ایرانی استفاده کرد، اما به شرطی که طرح ایرانی بازسازی شده و مدرن شود.

ثانی ادامه داد: با توجه به همین نکات تصمیم گرفتم لباس زارعی در جوایز آسیا پاسیفیک امسال نشانه‌های ایرانی داشته باشد و از المان‌های معماری برای این کار بهره گرفتم. در سال‌های اخیر برندهای خارجی مانند والنتینو و هرمس هم از نقش‌های ایرانی استفاده کرده‌اند و آنها هم متوجه قابلیت‌های نقوش ایرانی شده‌اند.

او با اشاره به رنگ لباس گفت: لباسی که برای مریلا زارعی در جشنواره فیلم فجر طراحی کردم از خانواده‌ رنگ‌های آبی بود و این بار هم تصمیم گرفتم از رنگ لاجوردی استفاده کنم چون ارتباط زیادی با معماری ایرانی و نقوش کاشی‌کاری دارد.

او که طرح‌های مورد نظر خود را با شیوه چاپ دستی روی پارچه چاپ کرده است افزود: چاپ پارچه لباس را در مدت حدود ۱۵ روز انجام دادم و طرح گل لاله عباسی، قالی‌های ایرانی و نقوش هندسی را با هم ترکیب کردم. با توجه به اقتدار و استحکامی که در خطوط هندسی معماری وجود دارد، با استفاده از فرم‌های منحنی گل شاه عباسی سعی کردم لطافت زنانه‌ای در طرح به وجود آورم.

استقبال از پوشش‌های جدید هنرمندان

با توجه به اهمیت پوشش هنرمندان در جشنواره‌های خارجی، هر بار پس از انتشار تصاویر هنرمندان، صحبت‌های متفاوتی در مورد نوع پوشش آنها مطرح می‌شود.

میترا تمجیدی، طراح لباسی که در چند دوره جشنواره مد و لباس به عنوان طراح برگزیده معرفی شده است، در مورد استفاده از لباس ایرانی توسط بازیگران گفت: بسیار خوشحالم که استفاده از لباس‌های طراحی شده توسط طراحان ایرانی در حال مرسوم شدن بین هنرمندان است. این موضوع باعث می‌شود هنرمندان به خوبی هویت ایرانی را نشان دهند.

فرامرز فرمانی، که پیش از این سابقه طراحی لباس برای کنسرت تعدادی از خوانندگان ایرانی را داشته است در مورد طراحی لباس برای بازیگران گفت: لباس باید از حالت معمول و روزمره خارج شود و تغییراتی در آن ایجاد شود تا برای حضور در مجامع جهانی مناسب باشد. به طور کلی در همه امور تغییر همیشه لازم است، البته تغییر به سمت بهتر شدن.

او در مورد لباس مریلا زارعی در جوایز آسیا پاسیفیک گفت: به نظر من لباس مناسبی بود، البته بررسی لباس بستگی به این دارد که با چه دیدگاهی به آن نگاه کرد. حتما می‌شد لباس بهتری هم طراحی کرد و هر طراح ویژگی‌های خاصی را برای چنین موقعیت‌هایی در نظر می‌گیرد. در مجموع وقتی از جامعه ایرانی پا به صحنه‌های جهانی می‌گذاریم، لباس ما تحت تاثیر جامعه ایران است و باید اصول ما در آن رعایت شود.

فرمانی افزود: در این طرح دیدم که سعی شده بود حجاب رعایت شود و با توجه به اینکه در اسلام مشکلی با رنگ وجود ندارد، طراح از این آزادی برای انتخاب رنگ استفاده کرده است. همچنین استفاده از کت برای بالاتنه باعث شده اندام حالت استوانه‌ای پیدا کند و این انتخاب درستی است. اگر چه می‌توان این المانها را در طرح‌های دیگری هم به کار برد و طرح‌های بهتری هم ایجاد کرد، اما در مجموع این کار را می‌پسندم و فکر می‌کنم این لباس به کشورهای دیگر نشان می‌دهد در زمینه مد و لباس هم در ایران استعداد داریم و به خاطر ذات تغییر با این طرح موافقم.

او ادامه داد: من لباس لیلا حاتمی را هم در مراسم اسکار پسندیدم و هرچند ممکن است بازخورد مثبت آن را در جوامع جهانی نبینیم، ولی وقتی انتقادی از آن صورت نگرفته نشان دهنده دید مثبت است. زارعی می‌توانست لباسی بپوشد که به آن ایراد بگیرند ولی وقتی به این لباس ایرادی گرفته نشده نشان می‌دهد که انتخاب مناسبی بوده است.

فرمانی نظرات خود را برای طراحی لباس مناسب یک جشنواره چنین بیان کرد: برای یک متخصص تعداد انتخاب‌های بیشتری نسبت به افراد عادی وجود دارد. من خودم اگر بخواهم چنین کاری انجام دهم ریسک کار را پایین می‌آورم و ریسک هم یعنی رنگی که هنرمند می‌خواهد با آن در جمع حاضر شود. من سعی می‌کنم با توجه به شخصیت هنرمند در اجتماع و نقشی که در فیلم داشته رنگ را انتخاب کنم.

این طراح لباس ادامه داد: شاید اگر من بودم کمتر از رنگ استفاده می‌کردم و به رنگ‌های تیره‌تر نزدیک می‌شدم. همچنین از فرم‌های کلاسیک بیشتر استفاده می‌کنم و فکر می‌کنم استفاده از حریر در این لباس‌ها مناسب است. استفاده از المان‌های ایرانی نشان دهنده فکر ایرانی است و ارائه یک کار قوی با شناخت همه اصول و قوانین مد امکان پذیر است. مرزهای باریکی بین بد و خوب وجود دارد و همه این نکات حتما باید لحاظ شوند تا یک طرح خوب ارائه شود.

 

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 1 =