عکس‌هایی که دنیا را تکان داد

 بیش از ۳۰ روز از جنگ غزه می‌گذرد و در این مدت انتشار تصاویر مربوط به این اتفاق، بیشترین سهم را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دنیا و به خصوص ایران به خود اختصاص داده است. میلیون‌ها کاربر این عکس‌ها را دیدند و به اشتراک گذاشتند و برایشان کامنت و مطلب نوشتند. عکس‌هایی که فقط یک تصویر نیستند و دنیایی که پشت آن‌هاست دنیا را تکان می‌دهد.

هفت گاه

به گزارش سرویس عکاسی هفت گاه، در این بین، عکس‌هایی که از کودکان غزه (به عنوان اصلی‌ترین قربانیان جنگ) منتشر شد، به دلیل موضوع حساسی که داشتند بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و تاثیرگذاری‌شان قابل مقایسه با سایر عکس‌ها نبود. عکس‌های کودکان شهید و مجروح که لباس‌هایشان غرق خون بود یا بچه‌هایی که از ترس و نگرانی به آغوش مادران‌شان پناه برده بودند یا در کنار ویرانه‌های خانه‌شان اشک می‌ریختند، دنیا را تکان دادند. این نشان می‌دهد در دنیایی که هر لحظه شاهد هزاران اتفاق مختلف است، وابستگی به رسانه قدرتمندی مانند عکس برای خبررسانی و تاثیرگذاری دور از انتظار نیست.

هفت گاه

حالا دیگر یک عکس از کودک فلسطینی تنها یک عکس نیست. این تصویر دنیایی را در خود دارد که با مخاطب حرف می‌زند و او را به واکنش وادار می‌کند. از چند سال پیش که عکاسی از یک حرفه تخصصی حالت عمومی‌تری پیدا کرد و دوربین عکاسی به ابزاری همگانی تبدیل شد، عکس جای خود را در بین مردم باز کرد و به رسانه قدرتمندی تبدیل شد؛ به طوری که اکنون عکس‌ها قدرتی بسیار بالاتر از کلمه‌ها پیدا کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند با این شرایط کار عکاسان حرفه‌ای سخت شده و آن‌ها می‌بایست برای متمایز کردن کار خود از دیگران، قاب‌های تاثیرگذارتر و خاص‌تری انتخاب کنند.

مسعود زنده‌روح کرمانی، رئیس انجمن عکاسان ایران، درباره انتشار عکس‌های غزه به ایسنا گفت: طبیعی است که هر اتفاق و واقعه‌ای که ابعاد جهانی دارد در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. اتفاقاتی مانند جنگ غزه تأثیرگذاری زیادی روی جوامع دارند و ایران هم به عنوان یکی از این جوامع در پی انتشار عکس‌های غزه برای دیده شدن و تاثیرگذاری است. این روزها زیاد می‌بینیم که عکس‌هایی از فجایع غزه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر و به اشتراک گذاشته می‌شوند و افراد مختلف برای آن‌ها مطلب می‌نویسند. این عکس‌ها تأثیرگذاری زیادی دارند.

هفت گاه

او درباره تاثیرگذاری این تصاویر اظهار کرد: میزان تأثیرگذاری این عکس‌ها به نگاه عکاس به واقعه بستگی دارد و به درون خود اتفاق برمی‌گردد. همان‌طور که همه ما شاهد بودیم، عکس‌هایی که مربوط به کودکان غزه می‌شد بیشترین تأثیرگذاری و به اشتراک گذاری را در رسانه‌های مختلف داشت، چون نه تنها ایران بلکه هیچ کجای دنیا نمی‌تواند چنین رفتارهایی را با این کودکان بپذیرد.

زنده‌روح افزود: از غزه صدها عکس مربوط به خرابی و بمباران منتشر شد، اما عکس‌هایی مورد توجه قرار گرفت که لحظات اصابت موشک‌ها و بمباران‌ها را نشان می‌داد. از دودی که لحظه انفجار به آسمان برمی‌خواست تعبیرهایی بسیاری مانند «شیطان» و «مرگ» شد و تأثیرگذاری زیادی روی جامعه داشت.

هفت گاه

او خاطر نشان کرد: میزان تأثیرگذاری یک تصویر به قابی که عکاس انتخاب می‌کند، بستگی دارد و یکی از خصوصیات عکس خبری همین انتخاب خاص است. انتخابی که اتفاقی که افتاده را به شکل متفاوت و تاثیرگذاری به مخاطب منتقل می‌کند.

رییس انجمن عکاسان در بخش دیگری از سخنانش به نحوه انتشار این عکس‌ها توسط رسانه‌های کشور اشاره و اظهار کرد: ما در خبر سیستم طبقه‌بندی اطلاع‌رسانی داریم، اما متأسفانه روی انتشار تصاویر غزه آن را در نظر نمی‌گیریم. خیلی از رسانه‌های غربی یک تعریف برای خودشان دارند که اطلاعات را به صورت طبقه‌بندی شده به مخاطب انتقال می‌دهند تا شوک لازم را ایجاد کنند. وقتی تلویزیون و خبرگزاری‌های ما بدون پیش‌زمینه، عکس‌های وحشتناکی از غزه منتشر می‌کنند خیلی‌ها باورشان نمی‌شود این عکس‌ها واقعی باشند و فکر می‌کنند فوتوشاپ است.

او ادامه داد: ما روی سیاست رسانه‌ای‌مان کار نکرده‌ایم. یکی از بزرگترین ویژگی‌های یک عکس خبری مستند بودن آن است و اینکه هیچ دخل و تصرفی در آن نباشد. هیچ عکاسی در دنیا نمی‌خواهد تصویر غیرواقعی به مخاطب ارائه کنند، چون اگر بفهمند و متوجه شوند که این کار را کرده، از زندگی حرفه‌ای خود ساقط می‌شود.

هفت گاه

زنده‌روح همچنین عنوان کرد: سیاست ما حسی‌نگری و مقطعی است. رسانه‌های ما از عکس‌های عکاسان خارجی استفاده می‌کنند و هیچ تحلیلی هم ندارند. اگر همین حالا بخواهیم در انجمن عکاسان نمایشگاه عکس غزه بگذاریم همه استقبال می‌کنند، اما هیچ‌کس نمی‌گوید چرا این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم؟ هیچ‌کس نمی‌پرسد چرا یک عکاس از ایران به غزه اعزام نشد؟ همه فقط می‌گویند اسرائیل و داعش وجود دارند و می‌کُشند. استفاده از عکس‌های غزه یک ابزار برای رسانه‌های ماست و هیچ سیاستی پشت آن نیست.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفده =