آلبوم ˝استادان قانون˝ اثری از ملیحه سعیدی روانه بازار موسیقی شد.
به گزارش سرویس موسیقی هفت گاه ، ملیحه سعیدی، نوازنده قانون در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: آلبوم “استادان قانون” از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور روانه بازار موسیقی شد.
این نوازنده در ادامه درباره این اثر موسیقایی افزود: آلبوم موسیقی “استادان قانون” به بررسی شیوههای قانوننوازی دوران معاصر اختصاص دارد که آثاری از جلال قانونی، منوچهر شیرازی، مهدی مفتاح، اکبر صدیف، سیمین آقا رضی ارائه شده است.
سعیدی خاطرنشان کرد: قطعات این اثر موسیقایی در دستگاه شور، سه گاه، همایون، ماهور و آوازهای دشتی، بیات اصفهان و شوشتری است.
ملیحه سعیدی با اشاره به اینکه این اثر موسیقایی شامل ۱۴ قطعه است، تاکید کرد: این اثر جنبه آموزشی نیز دارد و هنرجویان میتوانند به عنوان یک منبع از این آلبوم استفاده کنند زیرا همان طور که میدانیم آثار زیادی در زمینه ساز قانون وجود ندارد به همین دلیل تصمیم گرفتم کار را برای علاقه مندان به این ساز راحتتر کنم.
این نوازنده در ادامه بیان کرد: در این اثر درباره رحیم قانونی، جلال قانونی، مهدی مفتاح، اکبرصدیف و سیمین آقا رضی به عنوان نوازندگان برجسته ساز قانون صحبت کردهام و بخشی از این اثر به بررسی ویژگیهای نوازندگی این اساتید اختصاص دارد.
ملیحه سعیدی در مقدمه این آلبوم آورده است: قانون سازی است به شکل ذوزنقه قائم الزاویه و از سازهای مضرابی که در ساخت آن چوب، فلز، استخوان، پوست، زه و مواد دیگری به کار رفته است. قانون از نظر ساختمان جزو گروه سازهای “ذوات الاتار مطلق زخمهای” است که دارای سیم های آزاد است و بنابراین نیازی به پرده بندی و گرفتن سیم ندارد و ایجاد نواهای چند صدایی به آسانی با آن امکان پذیر است.
در مورد سابقه و تاریخ پیدایش قانون نظرات و فرضیات مختلفی وجود دارد اما آنچه مسلم است اینکه قانون قدمت زیادی دارد و قدیمی ترین سند و اثری که از این ساز و سازهای مشابه آن وجود دارد حجاری های آشور است. قانون ظاهرا پس از دوره تیموری و مساله تحریم غنا و موسیقی در ایران متروک شده است زیرا تا اواخر عصر تیموری و اوایل دولت صفوی این ساز نوازندگان بسیار و استادان به نامی داشته به طوری که زین الدین محمود واصفی دانشمند و موسیقیدان اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری قمری در کتاب “بدایع الوقایع” از جمعی استادان نوازنده قانون نام برده است.
در آثار به جا مانده از دوره صفوی دو تصویر از میرقانونی در حال نواختن قانون در نقاشی های کاخ چهلستون اصفهان دیده میشود. قانون در حدود سال ۱۲۷۲ شمسی توسط رحیم قانونی که در بصره و بغداد و سوریه و مصر نزد استادان عرب نواختن قانون را آموخته بود به ایران بازگشت.