استاد شکارچی : مهر استاد لطفی بر حنجره و دستان همه هنرمندان خورده است .

مراسم شصت و نهمین سالروز تولد استاد محمدرضا لطفی در فرهنگسرای نیاوران پنجشنبه هفدهم دی ماه با حضور تعداد زیادی از هنرمندان عرصه موسیقی سنتی ایران برگزار شد . به همین بهانه وب سایت فرهنگی ، هنری هفت گاه مصاحبه ای کوتاه با استاد علی اکبر شکارچی ، نوازنده ی چیره دست کمانچه که یکی از میهمانان این مراسم بودند ، داشته است . در ادامه مشروح این مصاحبه را بخوانید :

استاد شکارچی - لطفی

علی اکبر شکارچی درباره ی کارهایی که می توان بعد از گذشت دو سال از نبود استاد لطفی انجام داد تا راه و روش ایشان چه در زمینه موسیقی و چه در زمینه تربیت شاگرد ادامه پیدا کند به خبرنگار هفت گاه گفت :

” نیازی نیست کاری انجام دهید ، همان جمله ی مولانا که ” چراغ افروخته ، چراغ ِ نا افروخته را بوسه داد و رفت . او به مقصود رسید ” . موسیقی هنری نیست که زود ثمر دهد ، زمان باید به صورت طبیعی بگذرد . یک جمله از لطفی هست که می گوید : “هنرمند مثل درخت می روید ولی در روییدن شتاب نمی کند .” و در این شتاب نکردن است که هنرمند ، آنچه را که از طریق آثار استاد لطفی به جا مانده یا از طریق نوارها ، فیلم های اجـرا و سخنرانی هایی که در کتاب سال شیدا منتشر شده ، یاد بگیرد . “

او در این رابطه افزود :

” این می شود ادامه ی راه او . چرا که خودش حضور ندارد . عمدتا راهی که مانده همین است . کسانی که جستجوگر باشند و بخواهند یاد بگیرند ، حتما پیدا می کنند . “

استاد شکارچی با عنوان اینکه هیچ خواننده و نوازنده ای نیست که مهر فرهنگی و هنری این استاد بزرگ بر دستان و حنجره ی او نخورده باشد اذعان داشت :

“خواننده ها و نوازنده ها ، باید با همدلی و همیاری ، فرهنگ و هنر موسیقی را پیش برند . “

استاد برجسته ی موسیقی محلی لرستان درباره ی دوران پس از لطفی گفت :

” یکی از سرفرازی های این مرد بزرگ که حالا از بین ما رفته ، این است که آنچه را که بایـد و از دستش بر می آمده و در توانش بوده ، انجام داده است ، چراغ را برافروخته نگه داشت و موسیقی این سرزمین را توسعه داد ؛ هم به لحاظ گفتار و اندیشه و هم به لحاظ عملی و روی صحنه رفتن و توجه به مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، هنری و سیاسی و چیز های دیگر . آنقدر اندیشه ی او چند وجهی و چند بعدی است که در این مصاحبه ی کوتاه نمی گنجد .

استاد شکارچی دربار ی میزان گرایش نسل جوان امروز به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی توضیح داد :

من دوره ای را تجربه کرده ام که در آن نام هیچ ردیفی نبود الا در محافل بسیار بسته و خصوصی و … . به صورت عام نبود . یک عده ای خاص این ها را می دانستند . خود من سال ۱۳۵۰ که وارد دانشگاه شده بودم ، اولین بار نام ردیف میرزا عبدالله به گوشم خورد .

به طور طبیعی بر این باورم که در طول تاریخ ایران هیچ وقت مثل الان نبوده که افراد تا این حد موسیقی دستگاهی و اصیل ایرانی یاد بگیرند .

او با تاکید بر این مسئله که در کار موسیقی نباید عجله کرد و اگر شکیبا و صبور باشیم حتما توسعه پیدا خواهد کرد ، افزود :

 من باور دارم که موسیقی سنتی ایرانی صد در صد و به صورت بسیار گسترده تر ، چه به لحاظ کمیت و حتی به لحاظ کیفیت عمق پیدا خواهد کرد . به هر حال کنار آن ، موسیقی پاپ و فولکلور هم هست . حیات و حضور این ها به هم بستگی دارد . اگر شرایطی باشد که به صورت عادلانه ، موسیقی محلی و سنتی در کنار موسیقی پاپ که تا این حد گسترده شده ، مطرح شده و اشاعه پیدا کند و سهمی برای ارائه خودش داشته باشد ، توسعه ی آن نیز سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد .

علی اکبر شکارچی با توجه به نزدیکی جشنواره ی موسیقی فجر ، که هر ساله بهمن ماه برگزار می شود در رابطه با برگزاری چنین جشنواره هایی گفت :

به نظر من هر جایی که صدای سازی می آید باید صدای آن را رساتر کرد . باید آن صدا را به گوش همه رساند . الان دوره ی خوبی است . زمانی غیر از دهه فجر ، ساز کمتری در دست آدم ها می دیدی . شرایط بدی بود . وجود این جشنواره را مبارک می دانم . امیدوارم توسعه پیدا کند و روز به روز غنی تر و پربارتر شود .

وی در پایان درباره ی حضور کمرنگ بزرگان موسیقی در این جشنواره توضیح داد :

برخی به لحاظ سنی که دارند ، تمایلی به روی صحنه رفتن ندارند . چرا که در سنین بالا واقعا کار سختی است و وقتی نام آن شنیده می شود قلب شروع به تپیدن می کند .

خدا را شکر چه بخواهیم و چه نخواهیم نسلی بالا می آید که اجرای موسیقی را پیش می برند . پیشکسوتی هم که توانایی اجرای صحنه ای را دارد و در جشنواره شرکت می کند باید هم به لحاظ حرمت گذاری و هم به لحاظ اقتصادی و مالی در شأن آنها رفتار شود . مثلا با یک میلیون تومان که دویست تومان آن هم بابت مالیات کم شود ، زیاد قشنگ نیست .

البته می دانم که هزینه ها بالاست یا بودجه برای برگزاری چنین کاری را در جشنواره ندارند . ولی اگر حرمت گذاری به اساتید صورت پذیرد ، پای اساتید برجسته نیز به این مراسم باز خواهد شد و موسیقی شان به گوش مردم خواهد رسید .

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =