محمود صالحی : چند صدایی موسیقی ایرانی ویژگی بارز “بانگ نو” است .

محمود صالحی خواننده پرتوان و بااستعداد کشورمان که پیش از این با گروه های مختلفی در سراسر ایران ، از جمله هونیاک، شمسا، بامداد مشهد، سعدی، ایرانی، میراث، شورانگیز گرگان، مهربانگ، ویشار، نیستان، ارکستر هنرآوران و شروند همکاری داشته است . این روزها در گروه موسیقی “بانگ نو” به عنوان خواننده حضور دارد . کنسرت این گروه اولین روز از شهریور امسال در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد . به همین بهانه وب سایت فرهنگی هنری هفت گاه مصاحبه ای کوتاه با این خواننده جوان موسیقی سنتی داشته است که در ادامه می توانید مشروح این گفت و گو را بخوانید :

 هفت گاههفت گاه

محمود صالحی با بیان اینکه از دوران کودکی به آواز علاقمند بوده است ، در این باره گفت : از کودکی علاقه به آواز برای من حسی درونی بود ، وقتی می خواندم احساس بسیار خوبی داشتم و همیشه در تلاش بودم که این علاقه را بهبود بخشم . به همین خاطر به کلاس آواز رفتم و سعی کردم بیشتر یاد بگیرم و تمرین کنم تا صدایم تقویت شود .


وی در ادامه در مورد اساتیدی که نزد آن ها آموزش دیده است و سبک آوازی اش ، گفت : در مازندران خدمت استاد آقاجانیان کار آواز را شروع کردم . مدتی خدمت آقای علیشاپور ، استاد لطفی و استاد شاه زیدی نیز بودم  . ویژگی های آوازی که من می خوانم ، بیشتر به مکتب اصفهان نزدیک است و خواننده های این سبک جزء علاقه شخصی من هستند  .
خواننده گروه “بانگ نو” از نحوه آشنایی خود با این گروه به خبرنگار هفت گاه گفت : من ۲ سال پیش با خانم نسترن هاشمی ، سرپرست گروه “بانگ نو” آشنا شدم و قطعه ای را با هم ضبط کردیم و اخیرا نیز قرار گذاشته شد که برای این کنسرت در خدمت این گروه باشم . این اولین اجرایی است که قرار است در کنار گروه “بانگ نو” بر روی صحنه حضور داشته باشم .
این خواننده سنتی که در آمل زندگی می کند و در آنجا به تدریس آواز مشغول است ، در مورد وضعیت آموزش موسیقی در آمل گفت : وضع آموزش در شهرستان آمل اخیرا خیلی بهتر از قبل شده است . تعداد قابل توجهی از بچه های آمل به تهران آمدند و نزد بهترین اساتید آموزش دیدند . اکنون حدود ۱۲ نفر فارغ التحصیل موسیقی داریم که وقتی این افراد به جمع مدرسین اضافه شوند ، کمی سطح علمی کلاس ها بالاتر می رود و به همین ترتیب برآیند توان تدریس در شهرستان بالا خواهد رفت . من احساس می کنم در چند سال گذشته آموزش موسیقی در این شهرستان متحول شده است و  شاهد نتیجه های خوبی از برگزاری این کلاس ها خواهیم بود .
وی همچنین در مورد اینکه چگونه می توان نسل جوان را به سمت موسیقی سنتی سوق داد ، بیان کرد : اولین راه حل می تواند این باشد که رسانه ، موسیقی خوب را به مردم منتقل کند . بحث کیفیت خیلی مهم است که با چه کیفیتی موسیقی سنتی را به مردم معرفی کنیم . مردم باید موسیقی و تصنیف های خوب بشنوند و اهل فن شوند تا بتوانند تشخیص دهند که چه کاری خوب است و چه کاری خوب نیست . ما نیز باید تلاش کنیم ، کارهایی که اجرا و آلبوم هایی که منتشر می کنیم ، به بهترین شکل باشد تا وقتی مردم می شنوند به این سمت کشیده شوند  .
محمود صالحی که برگزیده هفتمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان بوده است ، در مورد برگزاری چنین جشنواره هایی توضیح داد : بزرگترین حسن این جشنواره ها را می توان در این دانست که جشنواره محلی است برای جوان ها علی الخصوص شهرستانی ها تا بتوانند خود را در آن محک بزنند . زیرا خیلی از جوان ها در شهرستان خود مشغول به کار و فعالیت هستند ولی نمی دانند در دیگر شهرها چه خبر است ، وقتی در این جشنواره ها حضور می یابند ، مورد نقد قرار می گیرند ، داوری می شوند ، امتیاز می گیرند و محک جدی ای برای آنها است . اگر خوب باشند ، که اعتماد به نفس می گیرند و اگر بد باشند ، مجبور می شوند چیزهای بیشتری یاد بگیرند و می فهمند چه چیزهایی را نمی دانند و به دنبال آن می روند ، از این جهت جشنواره خوب است .
وی ادامه داد : اگر جشنواره ادامه پیدا کند و روند آن به گونه ای پیش رود که برگزیدگان این جشنواره و استعدادهایی که کشف شده اند ، چه به لحاظ آموزشی و چه به لحاظ اجرایی پرورش داده و حمایت شوند و کارشان روز به روز رشد پیدا کند ، این مسئله به تمام فضای موسیقی کشورمان کمک می کند . امیدوارم این اتفاق بیفتد و استعداد ها پرورش پیدا کنند  .
این خواننده جوان و آینده دار کشورمان در پایان در خصوص برگزاری کنسرت “بانگ نو” افزود : این روزها در فضای موسیقی ایران دو سبک از موسیقی را می شنویم ، کارها یا کلاسیک هستند یا فضای جدید و متفاوتی دارند . در کارهای جدید کمتر ملودی ایرانی شنیده می شود و بیشتر تکنیک محور هستند ، در کارهای کلاسیک هم فضاهای تکنیکال و چند صدایی شنیده می شود . ویژگی خاص این کنسرت این است که موسیقی ایرانی را به صورت چند صدایی به گوش مخاطب می رساند ، ریشه اش در اصالت است و حرف های جدید و تازه می زند و از جهتی مِدگردی های متفاوتی در این کار اتفاق می افتد و مدام دستگاه ها عوض می شود که محک خوبی هم برای ما و هم برای مخاطب است . یعنی مخاطب با شنیدن این تغییر دستگاه ها و فضای جدید موسیقی ایرانی لذت می برد .

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =