از استعداد های درخشان تا لالایی صلح در تالار رودکی

گزارشی از برگزاری اولین روز سی امین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکیهفت گاه

IMG_2957

روز اول سی امین جشنواره ی موسیقی فجر در سالن رودکی با اجرای گروهی از هنرمندان استعداد های درخشان آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی هفت گاه ، وفا حمیدی ، صدف الماسی ، آوا شادمانی از هنرمندانی بودند که در ساعت ۱۵ در سالن رودکی به اجرای  برنامه ی خود پرداختند .

“وفا حمیدی” نوازنده ی ویلن که کار خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده است  به همراه “کیمیا محمدی” دوئت ویلن و پیانو را اجرا کردند . وفا حمیدی برای اجرای خود قطعه ی ویلن سونات شماره ی ۵ اپوس ۲۴″  لودیگ فان بتهوون” را انتخاب کرده بود .

اجرای دوم را “صدف الماسی” نوازنده ی پیانو بر عهده داشت .

وی که از نه سالگی پیانو می نوازد ، دوره های آهنگسازی متعددی نزد مدرسینی چون هوشیار خیام ،کارن کیهانی و احسان صبوحی گذرانده است .

الماسی ۵ قطعه را اجرا کرده که ۳  قطعه از بتهوون و۲ قطعه از کارهای شوپن انتخاب شده بود .

اجرای آخر این گروه از هنرمندان مربوط به ” آوا شادمانی”  بود که در حال حاضر در مقطع کارشناسی رشته ی نوازندگی ساز جهانی در پردیس هنرهای زیبا در دانشگاه تهران در حال تحصیل است .  وی از سال ۱۳۹۲ تا به حال عضو “کوارتت زهی اروند” است و برای اجرای خود در سی امین جشنواره ی موسیقی فجر ۵ قطعه از باخ برای تکنوازی ویلن انتخاب کرده بود .

در ساعت ۱۸:۳۰ در سالن رودکی دو گروه در بخش رقابتی به روی سن رفته و اجراهای خود را به نمایش گذاشتند .

گروه ” تریو بتهوون”  متشکل از امیرمحمد کاظمی ، پروشات زندآئین و سروش صادقی از بهار ۱۳۹۳ کار خود را به عنوان گروه آغاز کرده است. این گروه به رهبری و هماهنگی “سعید محمدعلی”  ۴ قطعه از هنرمندانی چون بتهوون ، چایکوفسکی ، دبوسی و علی اکبر قربانی که قطعه ی شور آفرین را برای تریو تنظیم کرده است را اجرا کردند .

بعد از انتراک ۱۰ دقیقه ای گروه دوم بخش رقابتی ، گروه  هرمس متشکل از مهسا قربانی ، سالار غفاربجویی و ماهورا اربابیان است ، ۴ قطعه از بتهوون و ۳ قطعه از گابریل  فائرو و یک قطعه از امین هنرمند را اجرا کردند.

نکته ی جالب توجه در دو سانس اول اجراها در تالار رودکی ، پر شدن سالن به واسطه ی خانواده ی  نوازندگان بود و در این بین تعداد افرادی که  برای دیدن کار بلیط  تهیه کرده باشند انگشت شمار بود .

در سانس  سوم اجراها در سالن رودکی “اولریش  درکسلر” از اتریش و ” استفانو باتاگلیا” از ایتالیا با دوئت کلارینت و پیانو به روی صحنه رفتند . این گروه  ۱۶ قطعه از آلبوم “ little peace lullaby”  را برای مخاطبین خود اجرا کردند .

درکسلر در ابتدا ی اجرای خود پس از خوشامد گویی  به حاضرین در سالن در مورد آهنگ های اجرایی گفت همه ی آهنگ هایی که امشب اجرا می شود تم عاشقانه و آرامی دارند .

او در  ادامه ی گفته هایش از حضور دوباره در ایران ابراز خوشحالی کرده و از دعوت خود به ایران تشکر کرد .

درکسلر بعد از اجرای چند آهنگ با شوخی به مخاطبین گفت : برای اجرای آهنگ بعدی باید رو بروی پیانو بایستم و پشتم به شما باشد  ولی من در ایران یاد گرفته ام که مودب باشم پس از شما عذر خواهی می کنم .

در طول اجرا درکسلر با شوخی های خود با مخاطبین توانست جو خوبی در سالن برپا کرده و مخاطبین را به  شوق بیاورد . در قسمت دیگری از اجرا او عنوان کرد که چون آهنگ های این آلبوم اسم ندارد آنها را به عدد می خواند . پس از  آن  او از همه ی حمایت های حاصله به خصوص سفارت اتریش تشکر کرد .

درکسلر در ادامه عنوان کرد : دفعه ی قبل که از ایران به کشورم بازگشتم یک کلارینت ایرانی خریدم . من صدای این کلارینت را بسیار دوست دارم و  حالا هم با همین کلارینت برای شما اجرا می کنم .

قطعه ی پایانی اجرای دوئت کلارینت و پیانو برخلاف بقیه قطعات توسط ” باتاگلیا ”  نوشته شده بود . درکسلر با زبانی طنز عنوان کرد : این قطعه از دیگر قطعات این آلبوم زیباتر است چون باتاگلیا آن را نوشته است .

مخاطبین حاضر در سالن پس از اتمام قطعه ی آخر با شور و هیجان  زیاد این دو نوازنده را تشویق کردند .

پس از اتمام اجرا ، درکسلر و باتاگلیا پس از استقبال از تماشاگران در لابی ، مجموعه ی کارهای خود را برای فروش در اختیار تماشاگران قرار دادند . این مجموعه کارها نیز توسط مخاطبان حاضر در سالن  با استقبال روبرو شد .

از میهمانان حاضر در دوئت نوازی اتریش و ایتالیا از سفیر ترکیه و همچنین مهمانان  سفارت اتریش می توان نام برد .

دوئت کلارینت و پیانو که محصول مشترک اتریش و ایتالیا می باشد در روز ۲۵ بهمن  در ساعت ۲۱:۳۰ برای بار دوم در تالار رودکی اجرا خواهند شد .

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =