خلاق تر شدن گروه های تئاتری / بررسی بخش “نسل نو” در سی‌ و سومین جشنواره فجر

بخش “نسل نو” یکی‌ از چندین بخش جشنواره ی  تئاتر فجر است  که  که هر ساله در جشنواره تئاتر شاهد آن هستیم . در نوشته ی زیر به بررسی بخش “نسل نو” در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر می پردازیم .هفت گاه

هفت گاه

در سی و سومین دوره ی این جشنواره همانند دوره ی گذشته ۱۲ گروه نمایشی در این بخش پذیرفته شده است . البته این در صورتی است که امسال از ۴۰۰ اثر رسیده ، ۴۷ اثر انتخاب شد و در نهایت ۱۲ نمایش به مرحله نهایی رسید . در صورتی که سال پیش تعداد ۳۴ کار از ۲۰۵ کار ارسالی در مرحله ی نخست پذیرش شد و در نهایت هم ۱۲ اثر نمایشی به مرحله ی نهایی راه یافتند . با این حال که تعداد شرکت کنندگان افزایش داشته است و تمایل به شرکت در جشنواره بیشتر شده است باز هم تعداد گروه های پذیرفته شده ۱۲ گروه نمایشی می باشد .

در میان پذیرفته شدگان این دوره از جشنواره ی تئاتر فجر در بخش نسل نو ، ۲ اثر از شهرستان پذیرفته شده اند که نسبت به سال گذشته که هیچ گروه شهرستانی پذیرفته نشده بود ، پیشرفت خوبی است . البته این اتفاق را به دو دلیل دیگر نیز می توان مرتبط دانست . دلیل اول اینکه حضور تئاتر و گروه های تئاتری در شهرستان ها ، هر دوره و هرسال پررنگ تر شده و گروه های نمایشی شهرستانی فعالیت خود را بیش از پیش ادامه می دهند . دلیل دوم هم می تواند پذیرش کمتر گروه های خارجی در بخش بین الملل باشد . به دلیل کمبود بودجه و شرایط اقتصادی امسال جشنواره ی تئاتر فجر ، تعداد کمتری از گروه های بین الملل را به جشنواره دعوت کرده اند . به همین دلیل بودجه ای که صرف گروه های خارجی می شد حال با درصد و هزینه ی کمتری صرف آوردن تعداد بیشتری گروه تئاتری از شهرستان می شود .

هفت گاه

در نمایش های پذیرفته شده در نسل نو در سی و سومین دوره ، تنها ۴ اثر از نویسندگان غیر ایرانی که متشکل از یک نمایشنامه نویس زن و ۳ مرد است ، دیده می شود . در حالیکه در دوره ی قبل سه متن خارجی در بین کار ها به چشم می خورد. در این دوره از ۷ نمایش نامه  ایرانی ، در ۴ نمایش نویسنده و کارگردان کار یکی بوده اند .

زنان نسبت به دوره ی سی و سوم حضور پررنگ تری در بخش کارگردانی داشته اند . در این دوره از ۱۲ کارگردان ، ۴ نمایش به کارگردانی زنان ( یک ساعت آرامش ، سحر رضوانی ) ، (پارازیت ، سیما رادان) ، (برای مهدخت ، نیکو ممدوحی) و (باد شیشه را می لرزاند ، هستی حسینی و مصطفی کوشکی) اجرا شده اند که البته موردآخر کارگردانی مشترکی از یک زن و مرد است .

در مسابقه ی تازه های تئاتر ایران در دوره ی سی و سوم ۲۱ گروه نمایشی با هم رقابت داشتند که ۱۲ گروه از بخش نسل نو وارد مسابقه شدند . ۶ گروه نمایشی از ۱۲ گروه نسل نو حاضر در جشنواره توانستند در ۱۱ بخش عنوان نامزدی جایزه ی مسابقه ی تازه های تئاتر ایران را بدست آورند . که در این بین بازهم هیچ گروه شهرستانی نتوانست در هیچ بخش نامزد کسب جایزه شود . و در آخر هم سهم بخش نسل نو در مسابقه ی تازه های تئاتر ایران ، فقط ۲ تقدیر از بازیگران زن و مرد  ( نادر فلاح و فروغ اجاقبگلی  – پذیرایی ) و یک برگزیده ی بازیگری مرد ( شهروز دل افکار – باد شیشه را می لرزاند ) شد . این در حالی بود که سال گذشته سهم بخش نسل نو در مسابقه ی تازه های تئاتر ایران تنها ۴ تقدیر در بخش بازیگران زن و مرد بود .

هفت گاه

حالا بیایید به تعریف ارائه شده از بخش نسل نو نگاهی داشته باشیم . بخش نسل نو ، تجربه های تازه ای است که با ایجاد شرایطی برای معرفی آثار هنرمندان جوان و ارائه ی خلاقیت های تازه و نگاه نو به تئاتر برگزار می شود . در این بخش متقاضیان باید ۳۰ یا کمتر از ۳۰ سال داشته و بیش از ۲ بار سابقه ی حضور در بخش های صحنه ای دوره های قبل را نداشته باشد . در مورد نمایش نامه های قبول شده نیز باید این نمایشنامه ها هیچ اجرای صحنه ای یا جشنواره ای را تجربه نکرده باشند .

دردوره ی گذشته هم برای ۶ گروه نمایشی نسل نو حاضر در مسابقه ی تازه های تئاتر ۱۱ نامزدی بدست آمد که همانطور که گفته شد ، نتیجه ی آن فقط ۴ تقدیر در بخش بازیگران مرد و زن بود . ولی در این دوره علاوه بر تقدیر از بازیگران ، یک برگزیده بازیگری هم در بین نتایج بخش نسل نو دیده شد . حال اگر سلیقه ای بودن داوری را کنار بگذاریم می توانیم به این نتیجه برسیم که :

۱-      شهرستانی ها نسبت به سال گذشته خلاق تر شده اند که توانسته اند در بخش نسل نو پذیرفته شوند .

۲-      گروه های تهرانی هم توانسته اند  بازی های  خلاقانه تری را نسبت به سال گذشته از خود ارائه دهند که بتوانند امسال در بخش نسل نو یک تندیس جشنواره را به یادگار داشته باشند .

همه ی این نکات تنها می تواند نشان دهنده ی این باشد که تئاتر در نسل جوان در حال حرکت و پویایی است . هر چند اندک ولی می توان امیدوار بود که هر سال خلاقیت جوان ها نسبت به سال گذشته بهتر و جذاب تر شود .

آرزو آلوستانی – سرویس تئاتر هفت گاه

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + دوازده =