موفقیت در تئاتر با تحصیلات آکادمیک / بررسی نقش میزان تحصیلات در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر

نوشته زیر به بررسی نقش میزان تحصیلات در موفقیت گروه های نمایشی سی و سومین جشنواره تئاتر فجر می پردازد .هفت گاه

هفت گاه

قصد داریم در این یادداشت ، میزان تحصیلات گروه های تئاتری شرکت کننده در تئاتر فجر سی و سوم را بررسی و تحلیل کنیم و به این سوالات پاسخ دهیم . چند درصد گروه های راه یافته در این دوره از جشنواره ، فارغ التحصیل رشته های مرتبط با تئاتر ( اعم از تئاتر ، ادبیات نمایشی ، کارگردانی ، بازیگری و … ) هستند؟ این ارتباط تا چه حد در میزان موفقیت آن ها به عنوان افراد برگزیده ی جشنواره ی امسال ، موثر بوده است ؟ سطح تحصیلات دانشگاهی در بین بخش های جشنواره ( مسابقه مرور تئاتر ایران ، مسابقه بین الملل و … ) چگونه بود ؟

ذکر این نکته لازم  است که دسترسی به اطلاعات میزان و سطح تحصیلات همه ی گروه های شرکت کننده در جشنواره ، امکان پذیر نبود . از همین رو ما یک نمونه از این جامعه ی آماری را مورد بررسی قرار دادیم . این نمونه ، شماری از کارگردانان نمایش هایی که تعدادشان یک سوم کل نمایش های راه یافته به جشنواره است را شامل می شود .

در نهایت به این اعداد رسیدیم :

۸۸% از افراد شرکت کننده در جشنواره ی امسال رشته های مرتبط با تئاتر و ۱۲% رشته های غیر مرتبط داشتند که در این بین ۴۸% مدرک لیسانس ، ۴۰ % مدرک فوق لیسانس و سهمدیپلم ،  فوق دیپلم و  مدرک دکتری تئاتر هر کدام ۴% بود .

هفت گاه

گفتنی ست ، از این نمونه ی آماری تقریب به ۱۰۰% کارگردانانی که در جشنواره ی امسال برگزیده شدند ، رشته های مرتبط با تئاتر داشتند که نشان می دهد موفقیت افراد فارغ التحصیل رشته های تئاتری در این دوره از جشنواره بیشتر بود .

همچنین می توان این نتیجه را هم گرفت که اغلب تئاتری هایی که در جشنواره ی امسال شرکت نمودند ، مدرک کارشناسی و مرتبط با تئاتر را داشتند .

در بخش بعدی مطالعه ، برای بررسی رابطه ی موفقیت در جشنواره با میزان تحصیلات مرتبط به تئاتر، بار دیگر ، به عنوان نمونه ، سراغ برگزیدگان بخش مسابقه ی مرور تئاتر ایران رفتیم تا میزان تحصیلات مرتبط با تئاتر را در بین کارگردانان این بخش مورد بررسی قرار دهیم .

آمار و اعداد به دست آمده ، ۲۲% تحصیلات غیر مرتبط با تئاتر و ۷۸% برگزیدگان ، تحصیلات مرتبط با تئاتر را نشان داد و با توجه به این که اغلب کارگردانان راه یافته در جشنواره ی امسال گروه سنی جوان ۳۰ تا ۴۰ سال را تشکیل می دادند ، می توان این چنین تحلیل کرد که نسل جوان تئاتری که در آینده ، تئاتر کشور را خواهند ساخت ، تحصیلات تئاتری نیز دارند .

هفت گاه

از سوی دیگر ، این ارقام ، باز هم تاکیدی بر موفقیت بیشتر فارغ التحصیلان رشته های تئاتری بر سایر فارغ التحصیلان رشته های دیگر در تئاتر را یادآور می شود .

نتیجه ی این بحث ، با توجه به تمام بزرگان و استعدادهایی که در زمینه ی تئاتر ممکن است فعالیت کنند و هیچ تحصیلات آکادمیک مرتبط با آن را نداشته باشند و در جشنواره ی امسال حضور داشتند ، با این حال موفقیت ، بیشتر از آنِ کسانی خواهد بود که در یکی از زمینه های تئاتر ، تحصیلات دانشگاهی را دنبال کند .

 مینا محمدی – سرویس تئاتر هفت گاه

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پنج =