خانه هنرمندان میزبان آثار هنرمندان مشهور جهان

نمایشگاه پوسترهای اجتماعی طراحان مشهور از سراسر جهان با عنوان «۸۳ ریشتر» به همت گروه «جاپا» و حمایت مدرسه‌ی هنری «ایده» در خانه‌ی هنرمندان ایران افتتاح شد.

هفت گاه

به گزارش سرویس هنرهای تجسمی هفت گاه ، این نمایشگاه میزبان پوسترهایی است که گروه هنری «جاپا» از سراسر جهان برای نمایش در ایران جمع کرده است. بهنام رئیسیان و علی عمرانی، اعضای گروه هنری «جاپا»، ابتکار گردآوری آثار این نمایشگاه را برعهده داشته‌اند.

در این نمایشگاه ۸۳ هنرمند شاخص از سراسر جهان با حدود ۲۰۰ اثر شرکت کرده‌اند و از ایران تنها نام رضا عابدینی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. برگزارکنندگان این نمایشگاه هدف از برگزاری آن را آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به حرفه‌ی گرافیک (پوستر) با طرز فکر طراحان نام‌آور و صاحب سبک جهان، ترکیب‌بندی آثار آن‌ها و نوع نگاه‌شان به موضوعات اجتماعی عنوان کرده‌اند.

علی عمرانی که مدیریت اجرایی نمایشگاه را برعهده دارد درباره‌ی این نمایشگاه گفت: از طریق کارهایی که گروه «جاپا» انجام داده، توانستیم این نمایشگاه را در ایران برگزار کنیم؛ ما حدود ۳ سال است که کارمان را شروع کرده‌ و در فستیوال‌های مختلف شرکت کرده‌ایم. آقای رئیسیان داور فستیوال بین‌المللی «پوستر برای فردا» در فرانسه بود که یکی از معتبرترین فستیوال‌های دنیا است. از طریق این ارتباطات، آقای رئیسیان توانست با هنرمندان مطرح دنیا وارد مذاکره شود.

او درباره موضوع آثار گفت: همانطور که در پوستر اصلی این نمایشگاه نوشته شده، موضوع آثار، اجتماعی است ما از تمام طراحان مطرح دنیا، آثار معروف‌شان را در این زمینه جمع‌آوری کردیم، زیرا در ایران متأسفانه مرجع خاصی نداریم که بتوانیم به دانشجویان و علاقه‌مندان معرفی کنیم تا برای دیدن آثار بتوانند به آن کتاب یا مرجع مراجعه کنند. در نتیجه ما سعی کردیم آثاری را از کشورهای مختلف با ترکیب‌بندی‌های متنوع، با سبک و سیاق مختلف و روند فکری متفاوت جمع‌آوری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به فضایی که خانه هنرمندان ایران برای نمایش این آثار اختصاص داده است و با توجه به انتخاب ۲۰۰ اثر که همه‌ی آن‌ها باید نمایش داده می‌شدند، آن‌ها را در ابعاد ۵۰ در ۷۰ چاپ کردیم. تنها هنرمند ایرانی که در این نمایشگاه حضور دارد، رضا عابدینی است و این موضوع به‌دلیل تأثیری است که آثار او روی گرافیک ایران گذاشته است.

این طراح گرافیک درباره‌ی دلیل رونمایی نشدن از کتاب آثار این نمایشگاه که قرار بود روز افتتاحیه اتفاق بیفتد، اظهار کرد: قرار بود همزمان با افتتاح نمایشگاه، کتاب آثار نیز منتشر شود که این اتفاق نیفتاد و مدرسه ایده کتاب را به افتتاحیه نرساند، اما ما حتما این کتاب را چاپ خواهیم کرد.

نمایشگاه «۸۳ ریشتر» که نام خود را از تعداد هنرمندان شرکت‌کننده در این برنامه از سراسر جهان وام گرفته، با وجود برخی ناهماهنگی‌ها مانند نداشتن پوستر با چاپ افست که برای چنین نمایشگاه‌هایی معمول است و چاپ نکردن کتابی که پیش‌تر وعده‌ی رونمایی آن در روز افتتاح داده شده بود و همچنین وجود نداشتن هرگونه بروشور و کاتالوگ برای معرفی فرآیند شکل‌گیری نمایشگاه، فرصت مغتنمی را برای علاقه‌مندان به هنر و دانشجویان و طراحان رشته‌ی گرافیک برای دیدن آثار معروف روز دنیا از طراحان مطرح فراهم کرده است. فرصتی که متأسفانه و به دلیل چاپ نشدن کتاب، فعلا فقط یک هفته وجود دارد.

علاقه‌مندان برای دیدن این نمایشگاه می‌توانند تا ۳۰ مهرماه، هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه‌ی هنرمندان ایران، نگارخانه های بهار و تابستان مراجعه کنند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =