دکتر قطب الدین صادقی:زمانی مونولوگ اتفاق می افتد که امکان دیالوگ نباشد

دومین دوره مجموعه نشست های تخصصی نقالی-هنر کاربردی برگزار شد.

هفت گاه

هفت گاه

به گزارش سرویس تئاتر هفت گاه ، اولین جلسه دوره دوم نشست های تخصصی نقالی-هنر کاربردی عصر جمعه ۲۴ مرداد با حضور دکتر قطب الدین صادقی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد .

در ابتدای جلسه حسین جمالی دبیر علمی و طراح این نشست در رابطه با فعالیت گروه نمایش “نیست” توضیح داد، وی در خصوص اقداماتی که در طی این ۱۰ سال صورت گرفته گفت : قرار بر این است که از طریق مطالبی که در این نشست ها رد و بدل می شود کتاب و یک مجموعه فیلم تهیه شود با موضوع شیوه اجرایی نمایش های ایرانی با پایه نقالی .

جمالی پس از پایان صحبت هایش از دکتر قطب الدین صادقی دعوت کرد تا به ایراد سخنرانی بپردازند .

دکتر صادقی در ابتدا با اشاره به ارزش های فلسفی و معنوی کلام در فرهنگ تمدن اسلامی سخنان خود را آغاز نمود و سپس به توضیح هنرهای تجسمی در تاریخ اسلام و فرهنگ و رویارویی آن ها با هنرهای دیگر پرداخت .

وی در ادامه در تعریف درام گفت : درام یک امکان ابداعی است برای اینکه ما تضادهایمان را نمایشی کنیم .

دکتر قطب الدین صادقی در این جلسه دوره صفویه را دوره ثبات دانست و اظهار کرد : نمایش های ما با دوران صفویه آغاز شد ، تا قبل از آن این سرزمین عرصه تاخت و تاز قبایل وحشی و بیگانه بود به همین ترتیب اولین نمایش هایی هم که بوجود آمد موسمی است و متناسب با پدیده های جغرافیایی به شکل آیین های کهن در ارتباط با ارتزاق است . پس از آن در یک دوره ای ما به نمایش های سبک سرگرم کننده رسیدیم که ادبیات زیادی ندارد و وابسته به متن نیست ، بلکه وابسته به عبادت و آیین های عبادی است . یعنی این گونه نمایش ها ، نمایش های پرسش نیستند بلکه نمایش های پاسخ اند .

هفت گاه

وی در ادامه گفت : در فرهنگ سنتی ما ، نمایش از فرهنگ رسمی دور بود و به فرهنگ غیر رسمی متعلق بود و در آن اتفاق زیادی نمی افتاد .

دکتر صادقی تفاوت هنرسنتی ما را با تئاتر مدرن را در این میداند که تئاتر مدرن هنری است که می تواند در امور اجتماعی دخالت کند و قدرت نقد دارد در حالیکه این اتفاق در هنر سنتی ما نمی افتد .

وی معتقد است اساساً موضوع نمایش تک نفره هنوز برای ما مسئله است . زمانی نمایش مونولوگ است که امکان دیالوگ نباشد یعنی نمایش هایی تک نفره هستند که در آن دیالوگ برقرار نشود .

دکتر صادقی پس از تعریف مونولوگ در تئاتر به مقوله خلق تصویر در نمایش های تک نفره پرداخت و راه حل هایی را برای این منظور پیشنهاد داد . وی معتقد است در تئاتر همه چیز نماد است و نقالی با نمایش تک نفره کاملا مجزاست زیرا نقالی تنها روایت است .

وی در پایان سخنانش عواملی چون بکار گرفتن همه ابعاد صحنه از جمله طول ، عرض و ارتفاع ، طراحی میزانسن بر اساس نقوش هندسی ، استفاده مفید از لباس و اشیاء در صحنه و همچنین استفاده از موسیقی و نور برای برقرار کردن دیالوگ با پرسوناژهای نمایش را در خلق تصویر و تصویرسازی صحیح موثر دانست و گفت : کارگردان باید به این عوامل عملکرد دراماتیک دهد و در صحنه تصویر بیافریند .

دکتر قطب الدین صادقی در آخر تئاتر تک نفره را یکی از شیوهای بسیار خلاق در تئاتر معرفی کرد و گفت : مونولوگ تسلط می خواهد و اگر درست اجرا شود نفس تماشاگر را می برد . بازیگر باید بتواند با تسلط زیاد و آمادگی فنی خود سوار بر موضوع باشد و نگذارد حتی یک لحظه تماشاگر از موضوع جدا شود .

قابل ذکر است جلسات بعدی این مجموعه نشست ها در روز یکشنبه ، سه شنبه ، چهارشنبه و پنجشنبه در ساعت ۱۸ در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور اساتیدی چون داوود فتحعلی بیگی ، محمد حسین ناصر بخت ، اردشیر صالح پور ، حمیدرضا اردلان و هدایت هاشمی برگزار خواهد شد .

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. روناک گفت:

    خدا امواتتو رحمت کنه دکتر صادقی
    اینقد مد شده این نمایش های الکی الکی که اسمشو گذاشتن مونولوگ

  2. صامتی گفت:

    کاش در برگزاری این نشست ها به فکر شهرستانی ها هم بودند! ما چه کنیم که از اساتید محرومیم!؟؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + پنج =