از دیدگاه دکتر غلامرضا اعوانی تاثیر شعر حافظ و سعدی در فرهنگ فارسی چنان قوی است که بخشی از فرهنگ دیگر کشورها شده است.
به گزارش سرویس ادبیات هفت گاه ، از نظر ایشان شاعران بزرگ ما یا عارف یا حکیم هستند .این خصوصیت وحی پیامبر (ص) است که همهجا در وصف پیامبر، قرآن و حکمت آمده است. قرآن معجزه است و ما شاعرانی داریم که متأثر از قرآن هستند، چون سعدی و حافظ. نهتنها در رابطه با حضرت رسول (ص) در رابطه با حضرت عیسی (ع) و خیلی دیگر از پیامبران لفظ کتاب با حکمت بیان شده است و حکیمان ما این حکمت را در زبان استدلال، هنرمندان ما با زبان و شاعران این حکمت الهی را در زبان شعر بیان کردهاند.
در عرفان و فلسفه همیشه سلوک به حق است و همیشه عرفان با وحی ارتباط دارد و عارف مسلمان واقعا عرفان خودش را از باطن وحی میگیرد. بنابراین این حکمت قرآنی میتواند در زبان شعر هم بیان شود و اگر در زبان شعر بیان شود بسیار عظیم است. برای اینکه آن زیبایی کلام را دارد. امروزه متأسفانه وقتی صحبت از این بزرگان میشود به جنبهی الهی و عرفانی آنها توجه نمیشود و فقط به جنبهی شعری آنها توجه میکنیم و این درست نیست.
عرفان اسلامی با سایر عرفانها تفاوت دارد. در عرفان اسلامی عارف پس از رسیدن به مقام فنا، به مقام بقا نیز میرسد و این موضوع مخصوص امت رسولالله (ص) است و سعدی عارفی است که به بشریت برگشته و درس اخلاقی میدهد.
عدهای عام می پندارند که این عشق در اشعار سعدی عشق زمینی است و سعدی عارف نبوده است. در حالی که عشق اساس وجود است. اگر عشق نبود اصلا وجود و هستی نبود. عشق سعدی الهی است و نه مجازی، عشق خداست که در سراسر وجود او موج میزند. سعدی به معنای حقیقی اهل نظر است هرچند در قرآن کریم میان معنای نظر و رؤیت که در تفاسیر شعر سعدی از آن استفاده میشود تفاوتهایی عنوان شده است.