فیلیپ گایست ، نورپرداز برج آزادی: ایرانیان علاقه خاصی به نور دارند .

چندی پیش “فیلیپ گایست”، هنرمند آلمانی توسط سفارت آلمان به ایران دعوت شد تا یکی از بناهای ایرانی را به شیوه ای مدرن نورپردازی کند. گایست هم از میان بناهای پیشنهاد شده بنای شکوهمند آزادی را انتخاب کرد. نورپردازی برج آزادی به بهترین نحو انجام شد و مورد استقبال شهروندان تهرانی قرار گرفت و عکس های آن به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد. به همین دلیل برآن شدیم تا گفتگویی با این هنرمند داشته باشیم که در ادامه از نظر می گذرد:

هفت گاه

به گزارش سرویس معماری هفت گاه به نقل از روابط عمومی برج آزادی فیلیپ گایست ، در خصوص سابقه فعالیت خود در این هنر گفت: “از سال ۲۰۰۵ به طراحی چیدمان نور مشغول هستم.”

او در خصوص سوابق کاری خود و سفر به ایران افزود: “پروژه های متعددی در برزیل، ایتالیا، تایلند، گرجستان، کانادا، روسیه، اسپانیا، آلمان، لهستان، لیختن اشتاین، مصر، سوئیس وبسیاری کشورهای دیگر اجرا کرده ام و این نخستین بار است که به ایران می آیم. در طول مدت اقامتم امکان بسیار خوبی برایم فراهم شد تا  با معماری داخلی و خارجی برج آزادی آشنا شوم.”

فیلیپ گایست در پاسخ به این که در اجرای این طرح به چه المانهایی نظیر “فرهنگ ،تمدن،هنر،و…”توجه دارد؛ گفت: “من سبک هنری آزاد را برگزیده ام که در خور شرایط محلی باشد و در عین حال نوعی گفتمان را مقدور سازد و بتواند موضوعات فرهنگی مختلف را در برگیرد.”

وی همچنین در خصوص دلیل خود برای استفاده از نور در شناساندن فرهنگ شهرها و کشورها و نیز توسعه فرهنگی افزود: “نور امکان گسترده ای را در اختیار قرار می دهد، بدون این که نیاز به استفاده از ابزاری مثل میخ و چکش باشد و یا این که نیازی به ایجاد تغییر فیزیکی محل باشد. در عین حال، نور برای مخاطب عام، مدیایی شناخته شده است و امکان تغییر دادن کامل را به دست می دهد. فضایی که ایجاد می شود، متفاوت از یک گالری است و می تواند رهگذران بسیاری را متوجه خود سازد و تغییر شگرفی در مکان ایجاد نماید. معماری نور برای تمام سطوح و قشرهای جامعه طراحی می شود و برای همه آنها نیز قابل فهم است. از این رو زمینه بحث گسترده ای فراهم می شود. در عین حال جنبه زیبایی شناسی قوی ای دارد و موضوعات مختلف را به چالش می کشد.در این حال برای مخاطب هزینه ای در بر ندارد و همه افراد بدون وجود مانع می توانند از آن استفاده نمایند.”

این هنرمند آلمانی در مورد جایگاه معماری نور در تهران گفت: “متاسفانه چیدمان نور در ایران را تجربه نکرده ام ولی نورپردازی ساختمان ها و خیابان ها، نشان از علاقه و توجه خاص ایرانیان به موضوع نور دارد.”

او در پایان ابراز امیدواری کرد تا بتواند دوباره به ایران سفر کرده و پروژه های دیگری را در کشور اجرا کند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 11 =