صدیق تعریف : ” به اعتبار واژه ” بین المللی ” هیچ جشــــــــنواره ای بین المللی نمی شود “
استاد صدیق تعریف از پیشکسوتان موسیقی سنتی ایرانی هستند و سال ها در عرصه موسیقی سنتی و پرورش شاگردانی در این زمینه کوشا بوده اند . به بهانه ی سی اُمین جشنواره ی موسیقی فجر به سراغ ایشان رفتیم . استاد گلایه های بسیاری از نحوه ی مدیریت موسیقی و آثاری که در این سال ها تولید می شوند و به طور خاص جشنواره موسیقی ، داشتند . این خستگی و گلایه ها به اندازه ای بود و استاد چنان نا امید از بهبود اوضاع بودند که ترجیح دادند سخن کوتاه کنند و کلامشان را با شعری پایان دهند . در ادامه می توانید این مصاحبه را بخوانید :
پنج روز از جشنواره بین المللی موسیقی فجر گذشته است . آیا کاری را در جشنواره دیده اید ؟
روز اول جشنواره کاری دیدم که بسیار ناامیدکننده بود و چنان توی ذوقم خورد… که از ادامه ی دیدن کارهای دیگر منصرف شدم . نه فرصت آن هست که کار دیگری در جشنواره ببینم و حتی اگر فرصت دیگری هم داشته باشم ، در این تهران شلوغ و پرهیاهو با این مسافت های طولانی و ترافیک جانفرسا ، انگیزه ای برای دیدن آثار دیگر باقی نمی ماند . از بردن نام آن گروه و سرپرست آن پرهیز می کنم . متاسفانه اجرا به حد زیادی از هم گسیخته بود و انسجام منطقی نداشت . این گونه اجرا های غیر مسئولانه به نوعی بی احترامی به مخاطب تلقی می شود .
این اجرا که دیدید در بخش بین الملل بود ؟
باید ببینیم اساسا فستیوال ” بین المللی ” به چه معناست ؟! آیا می توان به اعتبار واژه ی ” بین المللی ” و حضور چند گروه درجه سه و چهار فستیوال را ” بین المللی ” تلقی کرد ؟!
زمانی “بین المللی” بودن جشنواره قابل قبول و واقعی و باورپذیر می تواند باشد که به معنی درست کلمه ، جشنواره طیف وسیعی از اجراهای بین المللی را از کشورهای گوناگون دنیا در بر بگیرد و گروه های گوناگون در آن شرکت کرده باشند . پس می توان به این نتیجه رسید که اصل صورت مسئله در ذات خود دچار تضاد و آشفتگی است .
در مورد انتخاب این گروه ها ، چه بین الملل و چه گروه های داخلی ، چه ساز و کاری باید در نظر گرفته شود ؟
اجازه بدهید به سوالات دیگر شما پاسخ ندهم . چرا که پاسخ سوالات بعدی ، به نوعی در جواب های قبلی می توان پیدا کرد و جواب دادن به این سوالات در حال حاضر بی فایده است چرا که پاسخ این گونه سوالات ، بار ها و بار ها و هزاران بار به شکل های مختلف ، در رسانه های مختلف فریاد شده است و همچنان که گفته ام خالی از فایده است .
استاد جاتون واقعا خالی بود ، قبلا دلمون خوش بود لااقل به بهونه جشنواره اساتیدی مثل شما رو از نزدیک می بینیم ولی حیف این جشنواره هیچ جوره راضی کننده نیست
استاد همه این تلخی هایی که میگید درست
ولی کاش کار ما جوونا رو که تو بخش رقابتی شرکت کرده بودیم میدید و از دیدنتون دلگرم می شدیم… اگه شما هم بخوایین بی توجهی کنید به ما و موسیقی ما جوونا پس دیگه ما چرا داریم تو این رشته فعالیت می کنیم ؟؟
تقصیر خودمونه .
بزرگان ما در دوران جوانی خودشون قدم های محکم و اساسی برای موسیقی کشور برداشتند و دلیل اصلی اینکه در حال حاضر هیییییچ اتفاق تازه و نو یی نمی افته خودمون هستیم .
زود خسته میشیم و عقب نشینی می کنیم . جوان های دیروز و اساتید امروز هم متاسفانه هر کدوم سی خودشون هستند . یا به فکر منافع شخصی خود یا هیچ چیز!
…..
استاد حق داره عزیز من، وقتی قسمت اول مصاحبه ایشون رو خوندم واقعا فهمیدم چی میگن.
ما که هنرجوی هنریم از دیدن این کارها تو ذوقمون خورد چه به برسه به استاد
گروه های خارجی جشنواره ی امسال سطح بسیار نازلی داشتند و واقعا جای سوال است که گزینش این گروه ها به چه صورت انجام می گیرد ؟
جشمواره باید ، تاکید می کنم باید یک دبیرخانه ی دائمی برای رصد کردن آثار در طول سال داشته باشد . بالاخص کارهای بین الملل که نیاز به دقت نظر بیشتری دارنر.
استاد جاتون واقعا خالی بود ، قبلا دلمون خوش بود لااقل به بهونه جشنواره اساتیدی مثل شما رو از نزدیک می بینیم ولی حیف این جشنواره هیچ جوره راضی کننده نیست
استاد همه این تلخی هایی که میگید درست
ولی کاش کار ما جوونا رو که تو بخش رقابتی شرکت کرده بودیم میدید و از دیدنتون دلگرم می شدیم… اگه شما هم بخوایین بی توجهی کنید به ما و موسیقی ما جوونا پس دیگه ما چرا داریم تو این رشته فعالیت می کنیم ؟؟
نیلوفر جان
ما هم همچنان دوره می کنیم موسیقی را … شب و روز !
بلکه به جایی برسیم و کارهامون ارزش دیدن پیدا کنه
تقصیر خودمونه .
بزرگان ما در دوران جوانی خودشون قدم های محکم و اساسی برای موسیقی کشور برداشتند و دلیل اصلی اینکه در حال حاضر هیییییچ اتفاق تازه و نو یی نمی افته خودمون هستیم .
زود خسته میشیم و عقب نشینی می کنیم . جوان های دیروز و اساتید امروز هم متاسفانه هر کدوم سی خودشون هستند . یا به فکر منافع شخصی خود یا هیچ چیز!
…..
استاد حق داره عزیز من، وقتی قسمت اول مصاحبه ایشون رو خوندم واقعا فهمیدم چی میگن.
ما که هنرجوی هنریم از دیدن این کارها تو ذوقمون خورد چه به برسه به استاد
وقتی اونایی که بهشون می گیم استاد نمی یان تو جشنواره حتی کارا رو بینند دیگه چه انتظاری می شه داشت که جشنواره شور و هیجان داشته باشه…
کاش حرف می زدید جناب تعریف . پته ی این آدم هایی رو که در حق موسیقی ما ظلم می کنند رو می ریختید بیرون !
حیف از استعدادهایی که در موسیقی ما هستند ….
گروه های خارجی جشنواره ی امسال سطح بسیار نازلی داشتند و واقعا جای سوال است که گزینش این گروه ها به چه صورت انجام می گیرد ؟
جشمواره باید ، تاکید می کنم باید یک دبیرخانه ی دائمی برای رصد کردن آثار در طول سال داشته باشد . بالاخص کارهای بین الملل که نیاز به دقت نظر بیشتری دارنر.