کارگردان مستند “اینجا چراغی روشن است” : سینمای مستند به گونه ای مورد قهر قرار گرفته است

کار خود را با عکاسی آغاز کرد . بیشتر در شاخه مستند – اجتماعی و فتوژورنالیست عکاسی می کند و همین عکاسی بهانه ای شد برای ساخت مستند “اینجا چراغی روشن است” . خبرنگار سرویس سینمایی هفت گاه ، با کاظم حسینی که در هشتمین جشنواره سینما حقیقت با مستند “اینجا چراغی روشن است” حضور پیدا کرده است ، ترتیب داده که می توانید آن را در ادامه مطالعه نمایید .هفت گاه

هفت گاه

توضیح مختصری در مورد مستند “اینجا چراغی روشن است” بدهید .

فیلم “اینجا چراغی روشن است” مربوط به سخت کوشی زندگی کارگران معدن زغال سنگ است که در معادن طزره واقع در شاهرود مشغول به کار اند و سختی کارشان و روحیه انعطاف پذیری که نسبت به کارشان دارند ، نشان داده شده است . شغل اصلی من عکاسی ، بیشتر در شاخه مستند – اجتماعی و فتوژورنالیست است و در اینجا هم انگیزه ای که باعث شد مستند بسازم این بود که برای عکاسی از کارگردان معدن زغال سنگ رفتم ، خیلی از فضا خوشم آمد . تقریبا می توانم بگویم جزء اولین کسانی در ایران هستم که نمایشگاه عکسم را برای خود کارگران معدن زغال سنگ بردم . حس خوبی به من دست داد ، دیدم می شود تصویر هم گرفت . نزدیک ۱۲ ساعت راش مفید دارم . فیلمم ۳ اپیزود دارد که یک اپیزود آن را امسال به جشنواره سینما حقیقت فرستادم . در واقع ۲ اپیزود دیگر ، یکی مربوط به مستند خود نمایشگاه معدن است که عکس العمل کارگران معدن زغال سنگ نسبت به نمایشگاه است و نقطه نظرات خیلی جالب و گویایی که راجع به نمایشگاه می دهند . اپیزود دیگر هم راجع به خودم است ، ارتباطی که با این آدم ها برقرار کردم ، رفاقتی که با این آدم ها داشتم و دوستی که بین ما ایجاد شده است . آن هم به صورت یک اپیزود مجزاست که انشالله سالیان بعد به جشنواره ارائه خواهم داد .

شما هم عکاسی را تجربه کردید هم فیلمسازی را . کار کردن در کدام زمینه را ترجیح می دهید ؟ به نظر شما مخاطب با کدامیک بیشتر می تواند ارتباط برقرار کند ؟

من جمله ی شما را اینگونه می توانم تصحیح کنم که یک عکاس خوب بعضا می تواند یک فیلمساز خوب شود . در وهله ی اول این است که شما باید کادر را بشناسید ، رنگ ، جنس نور را بشناسید ، لحظه را بشناسید ، ارتباط خوبی برقرار کنید . تصویر برگرفته از چند عکس است . این ها را نمی توانید از هم مجزا کنید ، به همدیگر تنیده شده اند . این که من کدام را دوست دارم ، هر دو را دوست دارم . این که تماشاچی با کدام ارتباط برقرار می کند ، به نظر من با هر دو . من فیلمم را در جشنواره های دیگر هم نمایش دادم ، ارتباط خوبی برقرار کردند ، به دلیل اینکه من سعی کردم ارتباط خوبی برقرار کنم . حالا هیات داوران هم لطف کردند فیلم ما را جزء کاندیدهای اصلی در بخش کارگردانی قرار دادند .

شما در دوره های قبلی جشنواره حقیقت هم حضور داشتید ؟

کم و بیش کارها را دیدم .

کیفیت برگزاری جشنواره امسال را نسبت به سال های گذشته چطور ارزیابی می کنید ؟

امسال ، برگزاری جشنواره در حد مطلوبی بود . کارها ، کارهای خوب و قوی ای بودند . کارهایی بودند که برایشان فکر شده بود ، دارای اندیشه بودند ، برایشان زحمت کشیده شده بود . اکثر فیلمسازها با تعامل بیشتری کار کردند ، روی سوژه هایشان تامل کردند ، کار کردند ، زحمت کشیدند ، سرسری از کنار سوژه ها رد نشدند ، چه به لحاظ تصویربرداری ، چه به لحاظ میزانسن ، چه به لحاظ کارگردانی ، کارها ، کارهای خوبی بودند .

اکران های هنر وتجربه را به لحاظ تاثیر بر فرهنگ دیدن فیلم مستند ، چگونه ارزیابی می کنید ؟

مردم را باید به گونه ای با سینما آشتی دهیم ، با اینکه بیایند فیلم مستند ببینند . این در حد پیشنهاد است ، من خیلی دوست داشتم در پکیج یک فیلم سینمایی که در سینما نمایش داده می شود ، یک فیلم ۱۰ دقیقه ای ، ۵ دقیقه ای ، ۱۵ دقیقه ای ، نهایتا تا ۲۰ دقیقه را در آن اکران بگنجانند . به نظر من در وهله ی اول باید بستر مناسبی فراهم شود که مردم بیایند فیلم ببینند ، برای اینکه بیایند مستند ببینند . به گونه ای این سینمای مهجور ، مورد قهر قرار گرفته است ، این سینمای شریف ، این سینمای مقدس ، این سینمایی که به نوعی دروغ نمی گوید ، خیلی زلال و شفاف است . این سینما یک مقدار مورد مظلومیت قرار گرفته ولی من حس می کنم اگر بستر مناسبی با درایت مسئولان انجام شود و مردم بیایند فیلم ببینند ، در وهله ی اول خود مردم فیلم های خوبی می بینند ، در وهله ی دوم برای فیلمسازان دلگرمی است . شما نگاه کنید ، این جشنواره فردا تمام می شود ، این بچه ها بعد از جشنواره چه می شوند ، با چه انگیزه ای کار می کنند . یک سری از بچه ها جایزه می گیرند ، یک سری جایزه نمی گیرند ، باید این ها مورد حمایت و توجه قرار بگیرند که بتوانند آن ذوق ، درایت و استعداد شگرفی را بعضا در خیلی از آن ها می بینم ، شکوفا شود . بازدهی مالی هم دارد . من دیدم خیلی از مدیران جشنواره های خارجی برای دیدن فیلم می آیند . یکی از مدیران این جشنواره ها نمی دانم خانمی آلمانی یا آمریکایی بود ، خیلی حرف قشنگ و با تاملی زد ، گفت : آمدم فیلم های بی واسطه بخرم ، آمدم فیلم هایی بخرم که دلال در آن ها نباشد یعنی مستقیما از خود تهیه کننده بخرم . اگر قرار است سودی نصیب شود ، نصیب خود فیلمساز شود . به نظر من می تواند خیلی درآمدزایی قابل قبولی هم داشته باشد .

فردا اختتامیه جشنواره است و همانطور که خودتان گفتید شما یکی از کاندیداها هستید . چقدر احتمال می دهید که شما یکی از برگزیدگان باشید ؟

این استرس ها و هیجانات کاذب را سعی می کنم از خودم دور کنم . هر کدام از دوستان و همکاران من جایزه بگیرند ، برای من خوشحال کننده است . اگر من جایزه بگیرم ، می تواند تشویق بیشتری باشد که راهم را درست رفتم یا نه . همین که فیلم من کاندید شده ، برایم خیلی خوب است چون من هیج ادعایی ندارم که کارگردانم ، مستندسازم . بالاخره تحربه ای بوده که انجام دادیم و این زحمت ، دیده شده ، این برایم مهم است .

 اگر حرف پایانی دارید ، بفرمایید .

ممنونم از شما . برای شما و همکارانتان آرزوی موفقیت می کنم . برای تمام فیلمسازان و عکاسان جوان آرزوی موفقیت می کنم و آن ها را به پشت کار ، کار ، کار و مطالعه توصیه می کنم .

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =