رهبر نوازندگان ارکستر استونی : ما آدم های معاصر باید موسیقی معاصر بنوازیم
ارکستر استونیایی Glasperlenspiel sinfonietta tallinn در روز های چهارم و پنجم سی اُمین جشنواره ی فجر در تالار وحدت به اجرای برنامه ی خود پرداختند . این ارکستر در روز اول قطعات کلاسیک و در روز دوم قطعات معاصر استونیایی را اجرا کردند . خبرنگار سرویس موسیقی هفت گاه به سراغ خانم کولمان ، رهبر نوازندگان این ارکستر رفته و با ایشان مصاحبه ای اختصاصی داشته است که متن آن به شرخ زیر است :
چرا و چگونه ارکستر خود را تشکیل دادید ؟
ارکستر ما یک ارکستر پروژه ای است و کسانی که در آن شرکت دارند برای پول و حقوق کار نمی کنند . کایا ، مدیر برنامه های ما مسئول کسانی ست که در ارکستر همکاری دارند و الان ۴ سال است که ما تلاش می کنیم که این آنسامبل کوچک را سر پا نگه داریم . من نمی گویم که این ارکستر در کشور ما منحصر به فرد است ،برای اینکه ما تعداد زیادی ارکستر بزرگ و چند ارکستر کوچک داریم . ما ارکستر “تالین چمبر ” را هم داریم که ارکستر بسیار خوبی است و در سطح بین الملل شناخته شده است . “تالین چمبر” مقداری از ارکستر ما بزرگ تر است و برنامه های متفاوتی نسبت به ما اجرا می کنند . ولی ما اجراهای زیادی را بدون رهبر ارکستر برگزار می کنیم و تلاش داریم به گونه ای اجرا داشته باشیم که گویی همه یک تک نواز ( Soloist ) واقعی هستند .
چه شد که به ایران و جشنواره ی فجر آمدید ؟
خب این برای ما فرصت خارق العاده ای بود که با آقای رضا مرتضوی در ارتباط باشیم . او ما را به این جشنواره دعوت کرد و البته برای ما قطعه ای هم نوشته است .
اولین بار بود که به ایران آمدید ؟
بله این اولین بار بود که به ایران آمدم و خیلی اینجا را دوست داشتم . همه خیلی گرم و دوستانه برخورد می کنند و دوست دارند به ما کمک کنند . مهمان نوازی آنها فوق العاده است .
شما در دو شب ، دو اجرای متفاوت را به روی صحنه بردید . چه شد که تصمیم گرفتید دو برنامه ی متفاوت اجرا کنید ؟
شخصا فکر می کنم خوب است که همیشه موسیقی های متفاوتی را اجرا کنیم و یا موسیقی ملت های دیگر مثل قطعه ای که آقای رضا مرتضوی برای ما نوشته بود را در یک برنامه ای که کاملا استونیایی است ارئه دهیم . من فکر می کنم این کاری است که باید هر زمان که در کشور دیگری هستیم انجام دهیم . این برنامه ها با موسیقی های استونیایی چیزی است که ما هستیم و برنامه های کلاسیک جزءِ باید های کار ما است و ما نمی توانیم بدون سونات چکوفسکی و … برنامه داشته باشیم .
چه شد که با آقای آفریده همکاری داشتید ؟
ما تکنواز گروه را اینجا در ایران دیدیم و از طریق آقای مرتضوی با ایشان در ارتباط بودیم و فرصت جالبی بود برای ما که با چنین سازی آشنا شویم .
آیا موسیقی شما تلفیقی بود ؟
خیلی مهم است که با دیگر فرهنگ ها در ارتباط باشید و آشنا شوید . درست مثل غذاهای منحصر به فرد و متفاوت است ، موسیقی نیز غذایی برای ذهن ، قلب و زندگی شما است و هر فرهنگی مردم و موسیقی های متفاوتی دارد . اگر مزه ی آن را بچشید دیگر دنیا را آنطور که قبلا می دیدید ، نمی بینید و انسان غنی تری می شوید .
چقدر در ترکیب موسیقی معاصر و کلاسیک موفق بودید ؟
ما موسیقی معاصر را زیاد می نوازیم ولی فکر می کنم نسبت اجرای آن به موسیقی کلاسیک ، پنجاه پنجاه است . البته ما انسان های معاصری هستیم و باید موسیقی معاصر بنوازیم .
آیا تا به حال به موسیقی سنتی ایرانی گوش داده اید ؟
برای من اولین بار بود که موسیقی سنتی ایرانی را می شنیدم و خیلی خوشحالم که قطعه ی آقای مرتضوی را در این اجرا نواختیم برای اینکه سطح این قطعه با دیگر قطعه ها متفاوت بود ولی در کنار هم نتیجه ی خوبی داشت . خیلی خوب بود که ایشان یک سبقه ی فرهنگی دارد و از موسیقی سنتی خود استفاده می کنند که قابلیت جهانی شدن نیز دارد و همانند یک زبان بین المللی است .
در ارکستر شما نوازنده هایی با سن های متفاوت در حال نوازندگی هستند . کمی در این مورد برای ما بگویید .
(با خنده ) به نظر من همگی ما خیلی جوان هستیم .
بله. همگی جوان هستید ولی به عنوان مثال نوازنده ی ویولن سل شما خیلی جوان است .
بله . او جوان ترین فرد گروه است . ولی فکر نمی کنم که این مشکلی به وجود بیاورد . در تمرین هایمان با همدیگر آشنا می شویم و همدیگر را می شناسیم . وقتی فردی موزیسین می شود دیگر سن و سال مهم نیست .
پروژه ی بعدی شما چیست ؟
ما فردا در شیراز کنسرت داریم که مجموعه ای از آهنگ های استونیایی و کلاسیک را به روی صحنه می بریم . بعد به شهر خود ” تالین ” بر می گردیم و آنجا برنامه ای اجرا می کنیم و برنامه ی بعدی ما در استانبول است .
واقعا جای تاسف که به اجرای خوبی مثل این گروه بی توجه بودند و متاسفانه هیچ استقبالی نشد
درسته اجرای موفقی نبود
ولی خوش آمدید به ایران