موسیقی ایران در شتصمین بینال ونیز طنین‌انداز شد

شصتمین بینال موسیقی ونیز روز گذشته با حضور مدیران فستیوال و با اختصاص به موسیقی ایران به کار خود پایان داد.

avz1624

به گزارش سرویس موسیقی هفت گاه ، مراسم اختتامیه‌ی بینال شصتم ونیز روز گذشته در حالی با اختصاص به موسیقی ایران برگزار شد که پائولو باراتا (رئیس کل بینال ونیز)، ایوان فدله (آهنگساز، دبیر موسیقی بینال)، کلدیو آمبروزینی (مدیر هنری و رهبر اکس نوو آنسامبل)، ایرج صهبایی (آهنگساز، رهبر ارکستر) و تنی چند از آهنگسازان، مدیران و استادان کنسرواتورهای موسیقی ایتالیا در کنار بسیاری از تماشاگران، میزبان این اجراها بودند.

برنامه‌ی اجرایی نمایندگان موسیقی ایران در بینال،  با عنوان «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» در دو بخش اجرا شد: قسمت اول «دیوِرتیمنتو آنسامبل» به رهبری سندرو گُرلی به روی صحنه آمد و با حضور میلاد محمدی سولیست تار، قطعه‌ی «صبا» برای تار و آنسامبل ساخته‌ی علیرضا فرهنگ را اجرا و در ادامه با حضور سامان صمیمی نوازنده‌ی کمانچه، کنسرتو کمانچه ساخته‌ی مهدی خیامی برای کمانچه و آنسامبل و با حضور کارن کیهانی نوازنده‌ی سنتور، قطعه‌ی «نقطه‌ای بود و دگر هیچ نبود» اثر کارن کیهانی برای سنتور و آنسامبل را اجرا کرد.

بعد از پایان این بخش، میلاد محمدی سولیست تار، اجرای قطعه‌ی «صبا» با آنسامبل «دیوِرتیمنتو» را راهی جدید برای استفاده از تکینک‌های تار دانست و محمدرضا رئیسی، نوازنده‌ی سازهای کوبه‌ای نیز برای حضور دوباره ایران در چنین رویدادی ابراز امیدواری کرد.

بنا بر این گزارش، بخش دوم این برنامه  به اجرای گروه موسیقی «مهرآیین» اختصاص داشت؛ به طوری که با حضور سامان صمیمی (کمانچه)، میلاد محمدی (تار)، محمدرضا رییسی (سازهای کوبه‌ای) و کارن کیهانی (سرپرست گروه و نوازنده‌ی سنتور) موسیقی دستگاهی ایرانی شامل آثاری از درویش‌خان و رضا محجوبی اجرا شد که با استقبال بسیار زیاد مدیران بینال و مخاطبان روبه‌رو گردید.

ایوان فدله دبیر شتصمین بینال ونیز در حاشیه‌ی این اجراها ضمن دیدار با نوازندگان و آهنگسازان کشورمان، اجرای موسیقی ایران را یکی از بهترین کنسرت‌های  بینال ونیز دانست و از  اجرای موفق نوازندگان کشورمان قدردانی کرد.

کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده‌ی سنتور نیز در حاشیه‌ی این اجرا گفت: یکی از ویژگی‌های این کنسرت، عدم استفاده از سیستم صوتی بود که امری رایج در اجرای آثاری با سازهای ایرانی نیست؛ به طوری که ما توانستیم از قابلیت‌های صوتی سازهای‌مان در مقابل آنسامبلی متشکل از سازهای کلاسیک استفاده کنیم. همچنین در بخش موسیقی دستگاهی نیز بدون استفاده از میکروفن به اجرا پرداختیم که این مسئله با استقبال زیادی از سوی متخصصان حاضر در سالن و حتی تماشاگران روبه‌رو شد.

سامان صمیمی، نوازنده‌ی کمانچه نیز بعد از اجرای گروه «مهرآیین» در بینال موسیقی ونیز بیان داشت: به نظر من  حضور موزیسین‌ها و آهنگسازان ایرانی در بینال ونیز اتفاق  بزرگ تاریخی برای هنر موسیقی ایران است.

وی ادامه داد: در همراهی با گروه موسیقی «مهرآیین» با اجرای آثاری از قدما توانستیم رویکرد جدیدی به قابلیت‌های سازی‌مان داشته باشیم، به طوری که برای اولین بار بدون استفاده از سیستم صوتی به اجرا پرداختیم که امیدوارم این مسئله  قدم اولی باشد برای اینکه بدانیم سازهای ما چه قابلیت‌هایی می‌توانند داشته باشند.

صمیمی افزود: امیدوارم حضور ایران برای اولین بار در بینال موسیقی ونیز قدم خیری باشد برای موسیقی ایران و بتواند شروعی باشد که دیگر موزیسین‌ها و نوازندگان ایرانی نیز راه پیدا کنند و ایران از این به بعد حضور پررنگی در این فستیوال داشته باشد.

در پایان اجرای پروژه‌ی موسیقی ایران در شتصمین بینال موسیقی ونیز، هنرمندان، استادان آکادمی‌های موسیقی و مخاطبان این کنسرت، با نوازندگان و آهنگسازان ایرانی دیدار و گفتگو کردند.

گفتنی است نمایندگان موسیقی ایران در بینال ونیز، امروز با حضور در فستیوال اپرتو ایتالیا پروژه‌ی «موسیقی ایران از گذشته تا امروز» را در شهر رجواِمیلیای ایتالیا نیز اجرا خواهند کرد.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هجده =