نعیمی: نمایش “فاوست” از سقراط علمی تر و تکنیکی تر است.

نعیمی درباره ی  نمایش «فاوست» تاکید کرد: این نمایش یک بازتولید نیست بلکه تازه‌ترین کار گروه ما است که از ۶ تیرماه به مدت ۲۰ شب در تالار وحدت اجرا می‌شود. همه عناصر اجرای دوباره ما از نو طراحی شده است، از عوامل اجرای قبلی هم فقط سه بازیگر حضور دارند.

 فاوست

به گزارش سرویس تئاتر هفت گاه، این کارگردان تئاتر  روز اول تیرماه در نشست نمایش «فاوست» با ارائه توضیحاتی درباره تفاوت اجرای دوباره نمایش «فاوست» در قیاس با اجرای اول آن گفت: در اجرای دوباره موسیقی زنده داریم و ارکستر مشترک ایران و اتریش در کنار ماست. طراحی صحنه و لباس و تمام وجوه کارگردانی و عناصر اجرا نیز متفاوت هستند. ضمن اینکه از سه بازیگر اجرای قبلی که در اجرای دوباره هم حضور دارند، خواسته‌ام برخوردی کاملا متفاوت با نقش‌هایشان داشته باشند. به همین دلیل، نمایش «فاوست» برایم اثری است که با کشف‌، یادگیری و چالشی بزرگ همراه است.

او درباره ی اجرای دوباره ی خود در تالار وحدت توضیح داد: دوستان تئاتری حق دارند اگر گله‌مند باشند چرا که من با فاصله چند ماه، دوباره در تالار وحدت کار می‌کنم اما من هیچ درخواستی به جایی ندادم بلکه دو، سه روز به پایان اجرای «سقراط» مانده بود که از طرف تالار وحدت اعلام کردند که این تالار مدت زمان ۲۰ روزه‌ای همزمان با ایام ماه رمضان و جام جهانی فوتبال، خالی است. قطعا گروه‌های حرفه‌ای چنین ریسکی نمی‌کنند که در این شرایط اثری را به مدت محدود اجرا کنند. اما من این پیشنهاد را پذیرفتم و قرار شد، نمایش «فاوست» در این ایام اجرا شود.

نعیمی اضافه کرد: نمایش «فاوست» از نظر تکنیکی برای ما و گروه چندین پله جلوتر از «سقراط» است و همه اینها به این دلیل است که خود را بدهکار تماشاگر می‌دانیم و معتقدیم تماشاگر تئاتر ایران تماشاگری فرهیخته است که باید برای او کوشش کنیم.

کارگردان نمایش فاوست در ادامه عنوان کرد: گروه ما برای اجرای«فاوست» ۱۰۰ میلیون تومان متقبل شده اما هیچ چیز باعث نمی‌شود حتی یک درصد از خواسته‌های ذهنی و زیبایی شناسی خود کم کنیم، زیرا نمی‌خواهیم به هر قیمتی تماشاگر را جذب کنیم. این نمایش اثری است کاملا جدی که برای اهالی تئاتر و دانشجویان ایده‌های خوبی دارد. تماشاگران دیگر هم نه تنها سرگرم می‌شوند، بلکه به ایده‌های نمایش فکر خواهند کرد. بنابراین سعی شده نه تنها ارزش‌های اثر قبلی حفظ شود، بلکه با بهره‌گیری از آن تجربه، اثری پخته‌تر و قدرتمند‌تر اجرا شود.

نعیمی نمایش«فاوست» را از سقراط تکنیکی‌تر و علمی‌تر دانست اما در عین حال گفت: نمی‌دانم این نمایش چقدر محبوب خواهد بود! چون معتقدم تماشاگر تئاتر عام و خاص ندارد بلکه کلا خاص است چون تماشاگری است که تئاتر را به تلویزیون و ماهواره ترجیح می‌دهد اما در میان این تماشاگران عده‌ای متخصص هستند و عده‌ای نیستند.

وی در بخش دیگری از صحبتش درباره ی بازیگران تئاتر گفت: متاسفانه مقوله بازیگری در سینما از دست رفته است اما در تئاتر هم شاهد نوعی تنبلی مزمن و حاد هستیم اما بازیگرانی که در نمایش‌های من بازی می‌کنند، می‌دانند کار من بسیار سخت است.

 نعیمی درباره ی ایوب آقاخانی که تجربه‌های متعددی با او داشته است،‌ یادآور شد: روزی که ایشان را برای اجرای دوباره«فاوست» دعوت کردم، بسیار استقبال کرد. اما وقتی تمرین‌های دشوار گروه را دید، فرار را بر قرار ترجیح داد و بهتر دید در نمایش دیگری بازی کند. اما این موضوع را به من نگفت که اگر گفته بود، می‌توانستم ۲۰ روز قبل‌تر، با آقای دلخواه برای بازی در این نقش صحبت کنم.

این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: نمایش‌های من این طور نیستند که بازیگرها پشت میز قهوه‌خانه بنشینند و چای بنوشند. زندگی من از طریق تئاتر می‌گذرد. اگر گاهی در چنین نمایشی بازی می‌کنم، فقط به خاطر مسائل مالی است‌. اما جالب اینجاست این نمایش‌ها همیشه در گیشه شکست می‌خورند.

نعیمی تاکید کرد: ما برای اجرای نمایش‌های‌مان شبانه روز کار می‌کنیم چون معتقدیم که به تماشاگر بدهکاریم. اگر بازیگری خود را طلبکار تماشاگر بداند،‌ همین اتفاقی می‌افتد که امروزه در تئاتر شاهدش هستیم.

عضو گروه تئاتر«شایا» با تاکید بر اینکه تئاتر برایش جایگاه بسیار مهمی دارد، یادآور شد: ناموس هنرمندان قلم‌شان است. اگر کسی به خاطر مال دنیا و برای تسویه حساب شخصی، ناموسش را فروخت و دروغ گفت، ترجیح می‌دهم با چنین آدمی حرف نزنم چرا که دروغ پردازی در فرهنگ اصلا شایسته نیست.

 نعیمی خاطرنشان کرد: اصلا نگران «فاوست» نیستم‌. از هر قشری دعوت می‌کنم این نمایش را ببینند. اگر درنمایش «سقراط» اشکال ممیزی دیدند، در این نمایش هم همان اشکال‌ها را می‌بینند.

وی در ادامه این نشست درباره طراحی صحنه نمایش‌اش گفت: همه‌ی جهان نمایش ما را تعدادی صندلی و گوی به تصویر می‌کشند. این نگاه مینی مالیستی باعث ایجاد حرکت و تصویرسازی زیاد شده است.

این نشست مسعود دلخواه که نقش «مفیستو» را بازی می‌کند و خیلی دیر به گروه اجرایی این نمایش پیوسته است،‌ گفت: هر بازیگری دوست دارد وقت کافی برای پرداختن به نقشش داشته باشد اما «فاوست» یک متن شناخته شده‌ی جهانی است و همه ما از دوره دانشجویی با کاراکترهای آن آشنا هستیم.

او با ابراز خرسندی از همکاری با این گروه افزود: خوشبختانه با کارگردانی خلاق‌، خوش ذوق و انعطاف‌پذیر همکاری دارم و جدای از انرژی بسیار مثبت گروه، حضور نعیمی باعث پذیرش این نقش شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های نقش «مفیستو» اضافه کرد: این شخصیت را هر بازیگری به شیوه خودش بازی می‌کند و من هیچ نگران آن نیستم. نه از تالار وحدت می‌ترسم و نه از «مفیستو» چون همه ما یک وجه شیطانی در کنار وجه خدایی‌مان داریم و چه خوب است وجه شیطانی‌مان را فقط در بازیگری نشان دهیم. زیرا این یکی از ویژگی‌های مثبت بازیگری است که کمک می‌کند که تمام پتانسیل شخصیت‌مان را به کار بگیریم.

همچنین بهناز نازی که در این نمایش نقش «مارگریت» را بازی می‌کند، با ارائه توضیحاتی درباره این نقش گفت: سرنوشت او مانند بسیاری زنان دیگر است که مابه ازای آنها را می‌بینیم؛ زنانی که به خاطر شرایط اجتماعی دچار یکسری محدودیت‌ها می‌شوند، در واقع مارگریت را یک قربانی می‌بینم.

سیاوش لطفی آهنگساز و رهبر گروه مشترک ایران و اتریش نیز توضیحاتی درباره ساخت موسیقی نمایش ارائه کرد و افزود: در این نمایش شاهد یک پروسه تاریخی هستیم و به همین دلیل ساخت موسیقی آن دشوار بود چون می‌خواستیم این پروسه تاریخی در موسیقی هم رعایت شود.

رضا مهدی‌زاده طراح صحنه نمایش نیز توضیح داد: در این نمایش نوعی میانه‌روی هست زیرا به فلسفه خلا می‌رسیم که مستقیما از «فاوست» گرفته شده است. آنچه برای من در تئاتر جذاب است، لحظات کشف و رمزگشایی است و ما سعی می‌کنیم این لحظات را به تماشاگر هم منتقل کنیم.

نمایش «فاوست» نوشته و کار حمیدرضا نعیمی از روز ۶ تیرماه راس ساعت ۱۹ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 1 =