رونمایی از کتاب کامبیز روشن روان با حضور اهالی موسیقی و هنر
کتاب ˝هارمونی جامع کاربردی˝تالیف کامبیز روشن روان با حضور مسئولان و هنرمندان در موزه موسیقی رونمایی شد.
به گزارش سرویس ادبیات هفت گاه ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران مراسم رونمایی از کتاب “هارمونی جامع کاربردی” تالیف کامبیز روشنروان شب گذشته (شنبه ۲۹ شهریور) با حضور مسئولانی چون علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس موزه موسیقی)، علی ترابی (رئیس انجمن موسیقی ایران)، پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی) و جمعی از اهالی هنر چون فرهاد فخرالدینی، شهرام ناظری، هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی کمال پورتراب، فریدون شهبازیان، صدیق تعریف، نسرین ناصحی، شهلا میلانی، علیرضا قربانی، محمد سریر، هادی منتظری، سوسن اصلانی، پیمان میرآقاسی و بسیاری دیگر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که از ساعت ۱۸:۳۰ در موزه موسیقی آغاز شد با دعوت عباس سجادی مجری برنامه، صالح رامسری مدیر انتشارات «معین» پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این کتاب مدتها پیش میبایست رونمایی میشد منتهی به دلیل اینکه کامبیز روشن روان در ایران نبود این مراسم تا به امروز به تاخیر افتاد. این کتاب حاصل بیش از ۴۰ سال تحقیق روشن روان است که با مطالعه هارمونیهای دنیا نوشته شده است.
صالح رامسری که مسئولیت انتشار این کتاب را بر عهده داشته افزود: فصل اول و دوم این کتاب پیشتر به صورت دو جزوه جداگانه نوشته شده بود؛ وقتی روشن روان فصلهای تازهای به آن افزود، در جلسهای که در منزل ایشان داشتیم و آقای بیژن بیژنی هم حضور داشتند قرار گذاشتیم تمامی این مجموعه را در قالب کتابی منتشر کنیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.
در ادامه این مراسم علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من در اینجا فقط میزبان هستم و کاری بیش از این برای رونمایی این کتاب انجام ندادهام و خوشحالم که آقای روشن روان عزیز موزه موسیقی را برای رونمایی اثرش انتخاب کرده است. ما خاطره خوبی از رونمایی کتابهای مهم موسیقی مانند کتاب آقای فرهاد فخرالدینی در این مکان داریم که برایمان فرصت مغتنمی است و ان شاءالله ادامه داشته باشد.
علی مرادخانی در ادامه افزود: در حوزه موسیقی در کنار هر “یسری” یک “عسری” نیز هست و مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود و ما خوشحالیم که بعد از سالهای متمادی توانستیم موزه موسیقی را راه بیندازیم و داشته باشیم؛ البته مقداری از این موضوع به همت بایسته این دوران باز میگردد. بالاخره اینجا کشور تفاوتها است و امکان دارد همانطور که برای کاری مورد تشویق قرار میگیرید از سوی دیگری مورد نقد هم واقع شوید.
رئیس موزه موسیقی همچنین عنوان کرد: حوزه موسیقی، حوزه متفاوتی از سایر حوزهها است و به قول معروف طرف باید ملای این کار باشد تا از عهده کار بر بیاید و کار در حوزه موسیقی بسیار مشکل است.
مرادخانی همچنین گفت: چقدر خوب است که موسیقی فقط موضوعات مجرد موسیقی را در خود جای نداده است. یادم میآید روزی آقای شجریان به من میگفت «خدا خیرت بدهد؛ بیرون از اینجا نمیشود حال آقای ناظری و سایر دوستان را بپرسیم و به ما مجال این کار را نمیدهند اما در موزه موسیقی این اتفاق میافتد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: روزی آقای علیزاده میگفت:” اجازه ندهید هر برنامهای با هر سطح کیفیتی در موزه موسیقی برگزار شود” این گفته آقای علیزاده نشان میدهد که هنرمندان موسیقی اینجا را خانه خودشان میدانند و میخواهند که حرمت آن حفظ شود.
در ادامه برنامه علی مرادخانی که میبایست در برنامه اختتامیه تئاتر عروسکی حضور پیدا میکرد از حاضران رخصت گرفت تا مراسم رونمایی کتاب کامبیز روشن روان را ترک کند.
بیژن بیژنی نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: خوشحالم که در دو سال پیاپی شاهد رونمایی از دو کتاب ارزشمند موسیقی یکی از کامبیز روشن روان و دیگری اثر فرهاد فخرالدینی هستم و در هر دوی این آثار نیز سهم کوچکی داشتهام.
این خواننده و خوشنویس افزود: طراحی و گرافیک روی جلد کتاب “هارمونی جامع کاربردی” کامبیز روشن روان را همسرم ترنم حسنپور برعهده داشته و خود من نیز خوشنویسی روی جلد آن را با خط نستعلیق بر عهده داشتهام.
وی همچنین عنوان کرد: من با کامبیز روشن روان ۳۰ سال میشود که دوست و معاشر هستیم و حاصل این دوستی ۳۰ ساله انتشار ۸ آلبوم است که بسیاری از قطعات آنها توسط خود ایشان آهنگسازی و تنظیم شده و جزو خاطرات خوش حافظه موسیقایی مردم محسوب میشود.
بیژن بیژنی در انتهای سخنانش گفت: حدود یک سال و نیم قبل در مراسم رونمایی کتاب آقای فخرالدینی، رئیس موزه موسیقی یعنی آقای مرادخانی گفتند “دوست داریم گالری موزه موسیقی با آثار شما افتتاح شود.” من از این تریبون اعلام میکنم که آثارم آماده این کار هستند.
در بخش بعدی برنامه انوش جهانشاهی برای دقایقی به تکنوازی سه تار برای حاضران در مراسم پرداخت.
دیگر سخنران این مراسم نازلی بخشایش نوازنده پیانو و از شاگردان روشن روان بود که گفت: حدود ۱۸ سال قبل من شاگرد کامبیز روشن روان شدم که این اتفاق بزرگی برای من محسوب میشود. ۴ سال قبل به طور اتفاقی فهمیدم کتاب هارمونی کامبیز روشن روان به مشکل برخورده است. رضا حمزهای شاگرد استاد روشن روان که قرار بود کار تایپ کتاب را انجام بدهد مرحوم شده بود و تنها ۱۰ برگ دست نویس از کتاب را توانسته بودند پیدا کنند.
نازلی بخشایش در ادامه سخنانش به شرح و تفسیر ماجرای عجیب و غریب حل مشکلات و مراحل مختلف آماده سازی این کتاب پرداخت.
این در حالی بود که اسماعیل تهرانی دوست و همراه قدیمی کامبیز روشن روان نیز برای دقایقی به خاطره گویی و همچنین ذکر برخی ویژگیهای هنری این موسیقیدان پرداخت.
فرهاد فخرالدینی دیگر سخنران این مراسم بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: کتاب “هارمونی جامع کاربردی” کامبیز روشنروان یک اثر درخشان درباره موسیقی ما است. از روشن روان به خاطر زحماتی که برای نوشتن این کتاب کشیده است سپاسگذارم؛ همچنین باید از آقای رامسری که کار نشر این کتاب را انجام داده قدردانی کنم و امیدوارم ادامه فعالیت ایشان در این حزه پیامدهای خوبی به دنبال داشته باشد.
این موسیقیدان ادامه داد: بشر همواره به دنبال زیبایی بوده و زیبایی را در هماهنگی یافته و تلاش کرده خوش را اصلاح کند تا بیشتر از زیبایی لذت ببرد. در زمینه نوازندگی نیز چنین کرده است. در واقع اولین چیزی که به ذهنش رسیده ترکیب و همراهی برخی صداها است. تمام اینها نشان دهنده این است که بشر به هارمونی نیاز دارد. وقتی به دور و برمان دقت میکنیم تمامی قواعد هارمونی را میبینیم و آنها را داخل صداها میتوانیم پیدا کنیم.
وی همچنین عنوان کرد: کتاب “هارمونی جامع کاربردی” کامبیز روشن روان برای کسانی که بخواهند موسیقی را شروع کنند، یا بخواهند موسیقی را ادامه بدهند، یا بخواهند موسیقی قرن بیستم را بفهمند کتاب بسیار خوب و سودمندی است. این کتاب خیلی خوب تحریر شده است.
در بخش بعدی مراسم گروهی متشکل از سوسن اصلانی (سنتور)، فاطمه سید محمودی (تنبک) و محمود باقری الموتی (خواننده) به اجرای چند قطعه برای حاضران پرداختند.
آخرین سخنرانی این مراسم نیز مولف کتاب “هارمونی جامع کاربردی” یعنی کامبیز روشن روان اختصاص داشت که گفت: این کتاب از چند ویژگی مهم برخوردار است که اولین آن به روش آموزشی کتاب مربوط میشود. روش آموزشی این کتاب به طور کامل با تمامی کتابهای هارمونی که در داخل و خارج از ایران منتشر شده متفاوت است.
کامبیز روشن روان در ادامه افزود: من بیش از ۴۵ سال این هارمونی را آموزش دادهام و نتایج خوبی هم گرفتهام؛ روش آموزش این هارمونی به صورتی است که هم حرکت افقی و هم حرکت عمودی را در نظر میگیرد. در واقع فقط چینش عمودی آکوردها نیست اهمیت دارد بلکه اتصال افقی آنها نیز همزمان مورد توجه قرار میگیرد.
این موسیقیدان عنوان کرد: در این کتاب مانند سایر کتابهای هارمونی از یکسری تمرین خاص به همراه عدد و رقمهای متفاوت استفاده نشده است. هنرجو هر آنچه را میبایست در مورد هارمونی بداند با تمرین در دل آکوردها کشف میکند.
وی ادامه داد: چیدمان فصلها نیز در این کتاب منحصر به فرد است چرا که هنرجو برای رسیدن به آهنگسازی ابتدا باید به نتهای زینت دست پیدا کند که بتواند آنها را تبدیل به قطعات شنیدنی کند. از اوخر دهه ۱۹۸۰ در غرب نیز حرکتهایی به این سمت انجام شده و کتابهایی را نیز در این زمینه چاپ کردهاند.
روشن روان گفت: از دیگر ویژگیهای کتاب “هارمونی جامع کاربردی” این است که من از کنترپون به سمت هارمونی حرکت کردهام و بعد به سمت موسیقی آتونال آمدهام. من در هیچ کتابی تحولات هارمونیک نیمه دوم قرن نوزدهم تا سال ۱۹۳۰ را ندیدهام و این در حالی است که این دوران شاهد بیشترین تحولات در عرصه هارمونی است. کسی که این کتاب را میخواند به راحتی و بدون نیاز به کتاب دیگری میتواند وارد هارمونی قرن بیستم شود.
این آهنگساز افزود: سادگی و روان بودن دیگر ویژگی این کتاب است؛ به طوری که علاقمندان به موسیقی تنها با دانستن تئوری موسیقی میتوانند از این کتاب استفاده کنند. من در این کتاب همچنین از آثار خودم نیز مثالهایی را آوردهام که برای هنرجو نمونه عینی باشد.
در پایان این مراسم نیز کتاب “هارمونی جامع کاربردی” کامبیز روشن روان توسط گروهی از اهالی موسیقی رونمایی شد و همه هنرمندان حاضر در موزه موسیقی به اتفاق عکسی یادگاری انداختند.