غلام مارگیری پیشکسوت موسیقی آیینی هرمزگان و پیر موسیقی اهل هوا، روی در نقاب خاک کشید.
به گزارش سرویس موسیقی هفت گاه ، غلام مارگیری که به عنوان شناسنامه و سند هویتی موسیقی هرمزگان در جشنواره های معتبر خارجی و داخلی شناخته شده بود نوازنده چیره دست دف و سازهای کوبه ای بود و در آواز و اوراد و مولودی خوانی های آیینی صدا و شیوه ای منحصر بفرد داشت.
وی که در کسوت بابازار گونه ای خاص از موسیقی درمانی را روی مخاطبین و مراجعین اجرا می کرد،در سال های اخیر بیش از گذشته مورد توجه برگزارکنندگان و متولیان فستیوال ها و جشنواره های مختلف موسیقی قرار گرفته بود.
وی آخرین بار دوم تا پنجم اردیبهشت امسال به همراه علیرضا ملاحسینی و قنبر راستگو در شهر لینز اتریش به روی صحنه رفت.
علیرضا ملاحسینی که در آخرین کنسرت، مارگیری را در کشور پایتخت موسیقی کلاسیک جهان (اتریش )همراهی کرده است درباره این تجربه گفت:وی در لحظه پای گذاشتن بر سن موسیقی و پیش از دست افشاندن بر دف ، با حضور کاریزماتیک خود ،جوهر و جان مایه موسیقی را به مخاطبان اروپایی عرضه کرد. ملاحسینی ساعتی پس از درگذشت غلام مارگیری در گفتگو با ایرنا افزود:آنچه این شخصیت موسیقی هرمزگان را از دیگر استادان موسیقی نواحی ایران متمایز می کرد فراتر از تبحر او در نوازندگی سازهای کوبه ای و تسلطش در خواندن نغمه های جنوبی بود و به شخصیت معماری شده و ساخته و پرداخته وی وابسته بود. مرتضی صفا پژوهشگر موسیقی هرمزگان نیز موسیقی غلام مارگیری را فراتر از جغرافیای محل سکونت و حتی جغرافیای استان هرمزگان می داند.
از این رو علی مرادخانی ، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیامی درگذشت غلام مارگیری هنرمند مطرح موسیقی نواحی کشورمان را تسلیت گفت.
در متن این پیام آمده است :
غلام مارگیری یکی از بزرگان موسیقی جنوب ایران محسوب می شد که جایگاه ویژه ای در بین موزیسین ها داشت و قطعا کسی جای او را پر نخواهد کرد.
درگذشت این هنرمند موسیقی نواحی را به جامعه هنری و به خصوص جامعه موسیقی و خانواده محترم مارگیری تسلیت می گویم و از خداوند منان برای ایشان طلب مغفرت و علو درجات دارم .