تغییرات دهمین جشنواره موسیقی جوان از زبان دبیر جشنواره
هومان اسعدی دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان از تغییرات جشنواره دهم نسبت به دوره های قبل خبر داد.
به گزارش سرویس موسیقی هفت گاه به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران ، هومان اسعدی دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان گفت: بعد از اتمام نهمین دوره جشنواره موسیقی جوان بلافاصله جلساتمان را برای برنامهریزی دوره بعدی شروع کردیم و از اوایل مهر تا کنون چند جلسه با علی ترابی مدیر جشنواره داشتهایم. با برخی از اساتید نیز مشورتهایی انجام دادهایم و جلساتی را با حضور آنها برگزار کردهایم و جلسات ما در حال حاضر به صورت مستمر برگزار میشود. برنامهریزیها شروع شده و برخی پیشنهادها و نقدهایی که عدهای به جشنواره موسیقی جوان داشتند مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در مورد تغییراتی که در دوره بعدی جشنواره موسیقی جوان اتفاق خواهد افتاد گفت: با توجه به تجربه برگزاری سه دوره اخیر جشنواره موسیقی جوان، ما برای ایجاد تغییر در برخی موارد این جشنواره به نتیجه رسیدهایم؛ یکی از این موارد مربوط به «محدوده ردههای سنی شرکتکنندگان» است که میبایست سقف ردههای سنی بالاتر بیاید. البته پس از مشخصشدن کامل جزئیات، این تغییرات اعلام و منتشر خواهد شد.
اسعدی افزود: تغییر دیگر جشنواره موسیقی جوان در مورد بخش موسیقی نواحی است. بخش موسیقی نواحی سال گذشته به جشنواره اضافه شد و ما به این نتیجه رسیدیم که مناسبتر است این بخش در چند نقطه از کشور به صورت منطقهای برگزار شود و در ادامه داوران هر منطقه برگزیدگان را انتخاب کنند و به مرحله نهایی در تهران معرفی کنند تا در زمان جشنواره موسیقی جوان به تهران بیایند و به اجرای برنامه بپردازند.
دبیر دهمین جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: وقتی بخش موسیقی نواحی به این صورت برگزار شود مناطق مختلف کشورمان مشارکت بیشتری در جشنواره خواهند داشت و موسیقیدانان هر منطقه نیز به راحتی میتوانند در جریان جشنواره قرار بگیرند. به هر حال شکل منطقی برگزاری بخش نواحی اینگونه است که برای مثال رقابتهای ساز تنبور در کرمانشاه برگزار شود و اگر فردی در مشهد یا تهران یا شیراز تنبور مینوازد او به کرمانشاه که خاستگاه این ساز است برود. ما فعلاً چند منطقه کشور را برای برگزاری این بخشها در نظر گرفتهایم که جزئیات آن در دست بررسی است.
این موسیقیدان درباره «بخش ویژه» جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: پیشنهاد من این بود که اگر بشود در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی علاوه بر شاخههایی که برای سازهای مختلف و آواز در نظر گرفته شده است بخش ویژهای را نیز برنامهریزی کنیم که در آن مبنای داوری حفظ کل ردیف موسیقی دستگاهی باشد؛ یعنی هم در بخش آواز و هم کلیه سازها و در تمامی ردههای سنی مربوط به جشنواره، افراد واجد شرایط بتوانند در این بخش شرکت کنند. در این بخش مبنا حفظ کل ردیف خواهد بود و هر کسی که کل ردیف را به یکی از روایتهای شناختهشده به طور کامل حفظ باشد میتواند در این بخش ویژه شرکت کند.
وی در مورد حضور شوراهای تخصصی در هر یک از بخشهای جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: برنامهریزی ما به این صورت است تا همانند سال گذشته که حدود ۱۵ شورای تخصصی از ابتدا در تدوین فراخوان و مشخصکردن رپرتوار و داوریها مستقیماً نقش داشتند امسال نیز این شوراهای تخصصی را داشته باشیم. به هر حال سال گذشته تجربه بسیار خوبی در این زمینه حاصل شد و پیامدهای مطلوبی نیز به دنبال داشت که امسال نیز این تجربه را تکرار خواهیم کرد. وقتی اساتیدی از سبکها یا مکاتب مختلف حضور داشته باشند مشارکت موسیقیدانان جوان بیشتر میشود و قضاوتها نیز دقیقتر میشود.
هومان اسعدی درباره زمان انتشار فراخوان دهمین جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: ما تلاش داریم فراخوان دهمین جشنواره موسیقی جوان تا آخر پاییز آماده شود تا شرکتکنندگان فرصت بیشتری برای تمرین داشته باشند. سال گذشته فراخوان اواخر زمستان منتشر شد و ما میدانیم که بهتر است این اتفاق زودتر بیافتد.