آکادمیک اما بی حس

نگاهی به دوئت فلوت و پیانو در تالار رودکیmohr ekhtesasi

دوئت فلوت و پیانو

نیوشا کاظم نژاد – سرویس موسیقی هفت گاه : سومین شب جشنواره ی موسیقی فجر با نوای فلوت «فیروزه نوایی» و طنین صدای پیانوی «آرپینه ایسرائیلیان» در تالار رودکی همراه شد.

 دوئت فلوت و پیانوی خانم ها نوایی و ایسرائیلیان ساعت ۲۱:۳۰ با سوناتی برای فلوت و پیانو اثر دونیزتی، آهنگساز ایتالیایی آغاز شد و با اجرای “آریا برای فلوت و پیانو” از بزا، آهنگساز فرانسوی ،” یک راهب سوئیسیِ” مولارچیِ ایتالیایی،  “سوناتینا برای فلوت و پیانو” از برتون آهنگساز گرجستانی و “کانتابیله برای فلوت و پیانو” اثر ژرژانسکو آهنگساز رومانیایی ادامه یافت.

در ادامه برنامه اجرایی از “جزیره خوشبختی” برای ساز پیانو از آهنگساز مشهور فرانسوی، کلود دبوسی توسط آرپینه ایسرایلیان در سالن طنین انداز شد، که با استقبال چشم گیر تماشاچیان رو برو شد. ولی در قطعه های قبل  نوازنده  نت ها را در هنگام اجرای موسیقی در برابر خود قرار می داده، که البته قرار دادن نت در برابر نوازنده در اجرای موسیقی کلاسیک نشانه ی ضعف نوازنده نیست، اما اگر توجه نوازنده به نت ، بیش از حد و حتی برای احترام به مخاطب و اجرای درست قطعاتی باشد که در بروشور کنسرت آمده است، خود تبدیل به نقطه ضعفی برای نوازنده می شود چرا که روح از اثر گرفته می شود و تنها نوازنده، به فردی که موظف به مشق کردن تکلیف است تبدیل می شود، مسئله ایکه در قطعه های اجرایی پیانو خانم ایسرائیلیان به چشم می خورد.

پس از اتمام “جزیره خوشبختی”، فیروزه نوایی به صحنه بازگشت  و از اینکه بعد از سی سال فرصت اجرا در کشورش را یافته، ابراز خوشحالی کرد. نوایی ضمن تشکر از ابراز احساسات مخاطبان، از آنها درخواست کرد تا میان موومان های قطعات دست نزنند.

در آخر نیز  دو نوازنده با اجرای”سونات در «رِ» ماژور برای فلوت و پیانو” اثر پروکفیف که شامل چهار بخش بود، کنسرت خود را در بیست و نهمین جشنواه موسیقی فجر به پایان رساندند.

در پایان با تشویق ممتد علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک، هر دو نوازنده به صحنه بازگشتند و موومان دوم سونات پولانک را برای قدردانی از حاضرین نواختند.

قطعاتی اجرا شده در این دوئت از دوره های مختلف موسیقی که از دوره ی رمانتیک تا قرن بیستم انتخاب شده بود و می توان گفت زمان خلق این آثار به طور میانگین به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش بازمی گردد.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شانزده =