“خانوم” بهترین فیلم جشنواره فجر

یادداشتی بر فیلم “خانوم” تینا پاکروان در بخش نگاه نو جشنواره فجرmohr ekhtesasi

هفت گاه

نیوشا کاظم نژاد – سرویس سینمایی هفت گاه : وقتی جشنواره شروع می شود ، همه برای دیدن فیلم کارگردان های مطرح سینما ، هر تلاشی می کنند تا بتوانند بلیت فیلم را تهیه کنند! در صف های عجیب غریب می ایستند و همه یادشان می رود که… فیلم های قبلی کارگردان چه ضعف هایی داشته یا شاید ترس از اینکه اگر در جشنواره فیلمی را در جشنواره نبینند، آن را از دست بدهند، به گیشه سینما هجوم می بردند. از طرفی دیگر یادشان می رود ببینند فیلم اولی ها چه کسانی هستند و چه می خواهند بگویند ، به همین خاطرهمیشه بلیت فیلم کارگردان های نگاه نو را خیلی راحت می شود تهیه کرد و بدون دغدغه فیلم آنها را دید.

فیلم “خانوم” در چهارمین روز جشنواره امسال اکران شد. فیلمی که نسبت به خیلی از فیلم هایی که امسال در جشنواره، نام کارگردان های قدیمی و پیشکسوت رو یدک می کشیدند ، بهتر بود و بدون هیچ حاشیه ای قصه ای سه اپیزودی را برای مخاطب تعریف می کرد .

تینا پاکروان به عنوان کارگردان فیلم اولی جشنواره امسال، در فیلم خود به یک سری اصولی توجه کرده است که متاسفانه امروز دیگر در کار بــــــزرگان ســـــینمای ایران از آن خبری نیست و تنها بر اساس یک ایده ۴ خطی فیلم خود را می سازند و نه به پایان فیلم و نه آغاز آن توجهی می کنند، بلکه فیلم را تنها به مرحله ساخت می رسانند و هرچه باداباد را به خورد مخاطب می دهند و یقین دارند که فیلمشان در هر حدی که باشد می فروشد !

تینا پاکروان فیلم “خانوم” را در سه اپیزود کاملا منطقی و روان برای مخاطب به تصویر می کشد ، اپیزودهایی که کاملا با هم در ارتباط هستند و براساس روند داستان یکی پس از دیگری پیش میروند. ویژگی اصلی این فیلم این است که درگیر فرم های متفاوت برای بیان حرفش نشده و خیلی واضح حرفش را در فیلم بیان می کند و می تواند علی رغم روان بودن داستان، مخاطب را به چالش بکشد و مدام در نقطه اوج داستان مخاطب را به پیچ جدیدی وارد کند و در عین حال به همۀ سوالاتی که در ذهن مخاطب در طی روند داستان بوجود می آید، یکی پس از دیگری پاسخ دهد. در واقع پاکروان این نکته را در سینما به خوبی درک کرده است ، که فیلم باید به گونه ای باشد که در ابتدا بتواند مخاطب را با خود همراه کند و به همین دلیل هم موفق بوده است .

پاکروان در این فیلم به دغدغه های زندگی افراد جامعه پرداخته است که موضوعی کاملا  قابل لمس است و انتخاب خوب بازیگران داستان و همچنین بازی به جا و به اندازه آنها به خوب بودن این فیلم کمک زیادی کرده است .

فیلم “خانوم” داستان ورشکستگی مردی را نشان می دهد که با توجه به گران شدن دلار و تورم، کارخانه اش تعطیل شده و کلی بدهی دارد و حالا این اتفاق جرقه اپیزودهای دیگر است و داستان کلی فیلم مرتبط با این اتفاق پیش می رود.

اپیزود اول فیلم ، داستان زندگی خانومی است که شوهرش ورشکسته شده ، سرپناهش را از دست داده و تلاش دارد که شوهرش را در این وضع نا به سامان از رفتن به خارج از کشور منصرف کند تا زندگی را دوباره از نو آغاز کنند.

هفت گاه
اپیزود اول

از بازیگران این اپیزود می توان به بهزاد فراهانی ، شقایقی فراهانی و سیامک انصاری اشاره کرد.

اپیزود دوم ، زندگی زوجی هنرمندی را به تصویر می کشد.  اشکان خطیبی در این اپیزود نقش شوهری دایم الخمر را ایفا می کند که خوشبختانه بر عکس همه بازی های ضعیفی که تا امروز از این بازیگر دیده ایم، خیلی به جا و به اندازه بازی می کند و در کنار او، بازی عالی اندیشه فولادوند که خانومی است که سعی می کند با منطق زندگی از دست رفته اش را سر و سامان دهد و شوهرش را از وضعی که به آن دچار شده ، نجات دهد، درخشان است.

هفت گاه
اپیزود دوم

و اپیزود سوم و آخرین اپیزود این فیلم ، مرتبط به خانواده ای است که زندگی شان با مشکل زندگی مرد ورشکسته اپیزود اول گره خورده است ، در حقیقت مرد این داستان کسی است که در آن کارخانه کار می کرده و جفت دست هایش را در آن کارخانه از دست داده است و خانوم این داستان نه تنها نان آور خانواده شده است بلکه با عشق شوهرش را پرستاری می کند و به او امید می دهد.

هفت گاه
اپیزود سوم

امین حیایی، پانته‌آ پناهی‌ها به عنوان زوج این اپیزود ایفای نقش می کنند.

تینا پاکروان از مشکلاتی که در زندگی و اجتماع وجود دارد سخن می گوید از دردی که یک  زن آن را به دوش می کشد و حاضر است برای روی پا نگه داشتن زندگی اش و همچنین سر و سامان دادن زندگی از تمام جان مایه بگذارد .

تنها ضعفی که می توان در کار تینا پاکروان به عنوان کارگردان فیلم اولی دید ، تاکید کردن و طولانی کردن بیش از حد یک سوژه در روند داستان است ؛ زیرا کارگردان آنقدر وسواس در انتقال پیام به مخاطب به خرج می دهد که در بعضی سکانس ها سبب دلزدگی مخاطب از سوژه می شود.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. اندیشه گفت:

    فیلمی بسیار روان و زیبا و نیار جامعه ی امرور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 7 =