“بانگ نو” به پیشواز اجرایی متفاوت می رود / از تمرین تا اجرا

گروه موسیقی “بانگ نو” به سرپرستی و آهنگسازی نسترن هاشمی پس از گذشت ۱۸ ماه تمرین مداوم ، آخرین روزهای تمرین خود را برای آماده‌ شدن کنسرتی دیدنی و حرفه‌ای در اولین روز از شهریور ماه پشت سر می‌گذارد .

هفت گاه

DSC_7475

صبح روز جمعه بیستم مرداد ماه برای تهیه گزارش از آخرین جلسات تمرین کنسرت گروه موسیقی “بانگ نو” به سرپرستی و آهنگسازی نسترن هاشمی به آموزشگاه موسیقی ناقوس رفتم ، از بدو ورود با خوشامدگویی سرپرست گروه ، من در بین گروهی منسجم و نوازندگانی دغدغه مند قرار گرفتم . گروهی که در جمعی صمیمانه و گرم از صبح تمرین خود را آغاز کرده بودند ، مدام تکرار و تکرار بی هیچ خستگی و بی حوصلگی .

نوازندگان این گروه هر یک سالیان سال به آموزش موسیقی نزد اساتید بزرگ این حوزه و سپس به تدریس این هنر پرداخته اند .

نسترن هاشمی سرپرست و آهنگساز این گروه ، نوازندگی ساز سنتور این کنسرت را بر عهده دارد ، وی سنتور را نزد اساتیدی همچون استاد مشکاتیان و علیزاده و لطفی آموزش دیده است و امروزه خود در آموزشگاه ناقوس به آموزش این هنر مشغول است ، به گفتگو با وی نشستم و دلایل شکل گیری این گروه و برگزاری این کنسرت را جویا شدم ، وی “بانگ نو” را بیانی نو برای ارائه موسیقی کلاسیک ایرانی می داند و معتقد است ردیف موسیقی ایرانی صندوقچه ای ارزشمند از ملودی ها و تم های بی نظیر است و پیشینه ی این تفکر را می توان در آثار استاد مشکاتیان ، علیزاده و لطفی مشاهده کرد .

تماشای تمرین گروه موسیقی “بانگ نو” برای من به عنوان خبرنگار حوزه موسیقی ، بسیار متفاوت و تاثیرگذار بود ، تمرینات این گروه از ساعت ۹ صبح شروع شده بود و انرژی بسیاری در بین گروه جریان داشت که هیچ یک را اندکی برای ادامه مسیر سست نمی کرد . همگی در کنار هم و پشت به پشت هم می نواختند و یکدیگر را هدایت می کردند .

این گروه در روز جمعه تمرینات خود را با “پیش درآمد بیات ترک” آغاز کردند و پس از بارها و بارها تکرار این قطعه ، تصنیف “هدیه برای خاک” رنگ و بوی خاص خود فضای آموزشگاه را متفاوت کرد و گروه با همراهی هرچه تمام تر مشغول ادامه تمرین شدند .

گروه “بانگ نو” پس از تمرین های پیاپی تصنیف “هدیه برای خاک” ، تصنیف “رویا” را آغاز کردند و در مجموع نزدیک به پنج ساعت مداوم و با انرژی وصف نشدنی نواختند ، در این بین گهگاه شیطنت های نوازنده تنبک با نواختن ملودی های متفاوت ، باعث  می شد گروه را سر شوق آورد .

در کنار نوازندگان توانمند این گروه حضور هنرمندی توانا و خوش احساس همچون محمود صالحی اجرا را درخشان تر کرده است ، خواننده ای جوان ، با ذوق و استعداد فراوان که با تحریر های بی نظیرش اجرای این گروه را شنیدنی می کند و دل مخاطب را می لرزاند .

وقتی با این خواننده در رابطه با ویژگی خاص این اجرا به گفتگو نشستم ، وی این اجرا را نسبت به کنسرت های دیگر موسیقی سنتی که تاکنون در آن حضور داشته ، متفاوت دانست و در این باره گفت :  تفاوت “بانگ نو” در این است که موسیقی ایرانی را به صورت چند صدایی به گوش مخاطب می رساند و با تکیه بر اصالت موسیقی ایرانی ، با عوض شدن مداوم دستگاه ها ، حرف های نو و تازه می زند .

در حقیقت همین تفاوت ها و فاصله گرفتن از سبک های اجرای موسیقی سنتی و در عین حال دور نشدن از اصالت موسیقی سنتی است که این اجرا را نسبت به دیگر کنسرت ها متفاوت می کند . نسترن هاشمی ؛ سرپرست این گروه نیز هدفش همین بوده و با تحقیق بسیار در این حوزه به دنبال بیانی نو و دلنشین از موسیقی اصیل ایرانی بوده است . حال من با تماشای تمرین گروه موسیقی “بانگ نو” و مقایسه با دیگر اجراهای گروه های موسیقی بیش از پیش مشتاقم که به کنسرت این گروه بروم و ببینم آیا در اولین روز از شهریور این گروه می تواند بانگی نو را در فرهنگسرای نیاوران به صدا درآورد ؟!

*به زودی متن کامل مصاحبه با سرپرست گروه بانگ نو و خواننده ی این گروه را می توانید در وبسایت هفت گاه مشاهده کنید .

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 6 =